Met wereldwijd meer dan 50.000 verkochte exemplaren en twee jaar praktijkervaring op het gebied van ‘zero emissie’ is de Nissan Leaf klaar voor een nieuw hoofdstuk. Op de Autosalon van Genève maakt hij zijn debuut in Europa, en we hebben alvast live foto’s.

Hij lijkt misschien veel op de huidige Nissan LEAF, maar onderhuids is de techniek van de nieuwe Nissan LEAF ingrijpend vernieuwd. Daardoor biedt hij onder meer een grotere actieradius – vooral bij lagere temperaturen – en levert hij betere prestaties op het gebied van opladen van de accu’s.

Feedback van Nissan LEAF-rijders
Veel van de aanpassingen aan de LEAF zijn direct voortgekomen uit de feedback die Nissan van vooruitstrevende Nissan LEAF-rijders ontving. Een van die verbeteringen is het vernieuwde verwarmings- en ventilatiesysteem. Een nieuwe warmtepomp vervangt de originele keramische PTC-verwarming. Het systeem verlaagt het energieverbruik en maakt een grotere actieradius mogelijk.

Nieuwe aandrijflijn
Nissan heeft de nieuwe Nissan LEAF voorzien van een nieuw ontworpen elektrische aandrijflijn, waarin de oplaadtechniek, de omvormer en de elektromotor voor het eerst in één geheel zijn samengebracht. De 80 kW AC-elektromotor krijgt stroom van 48 lithium-ion-accumodules die onder de cabine zijn gemonteerd. De actieradius van de nieuwe Nissan LEAF bedraagt volgens de New European Driving Cycle (NEDC) 199 kilometer. Dat is 24 kilometer meer dan zijn voorganger in dezelfde testcyclus realiseerde.

Sneller opladen
Een nieuwe, optionele, geïntegreerde 6,6 kW oplaadunit maakt het mogelijk om de accu’s van de Nissan LEAF met een vermogen van 32 ampère op te laden. Daarmee is de oplaadtijd gehalveerd tot vier uur. Door de oplaadunit van de Nissan LEAF te verplaatsen van de achterzijde naar de voorzijde van de auto, is de bagageruimte met 370 liter nu 40 liter groter. Ook is het nu mogelijk om een praktische, vlakke laadvloer te creëren door de achterbank neer te klappen.

Nissan-innovaties
Een van de nieuwe technieken aan boord is de Around View Monitor (AVM). Deze parkeerhulp werkt met een netwerk van camera’s die rondom de auto zijn gemonteerd en een 360°-overzicht bieden op een centraal in het dashboard geïntegreerd lcd-scherm. Ook nieuw is de interieurbekleding die in de standaarduitvoering volledig uit milieuvriendelijk suikerriet is vervaardigd.

Drie uitvoeringen
Nissan gaat de nieuwe Nissan LEAF aanbieden in zijn drie bekende uitrustingsniveau’s: Visia, Acenta en Tekna. Nissan levert de Visia-uitvoering als een soort budget-instapper (foto) met stalen 16-inch wielen met wieldoppen, zwarte spiegelkappen en halogeenkoplampen. De Acenta-uitvoering is voorzien van onder meer lichtmetalen 16-inchwielen, stoelen met suède bekleding, getinte zijruiten achter en in de carrosseriekleur gespoten spiegelkappen. De meest complete versie, Tekna, is voorzien van met leder beklede stoelen, lichtmetalen 17-inchwielen, led-koplampen, een energie-efficiënt Bose-geluidssysteem en de Around View Monitor (AVM). Nissan biedt voor de nieuwe Nissan LEAF keuze uit zeven kleuren, ook in metallic- en parelmoerafwerking.

Uitbreiding productie
Nieuw is ook het feit dat de Nissan LEAF vanaf dit jaar in drie productiefaciliteiten wordt geproduceerd, in Noord- Amerika, Europa en Japan. De productie in Europa start binnenkort in de fabriek in het Engelse Sunderland. Inmiddels worden in Sunderland ook al de hightech lithium-ion-accu’s gebouwd in een compleet nieuwe fabriek.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.