Nissan Leaf zijaanzicht
Wanneer de auto vrij intensief wordt gebruikt en binnen een dag meerdere snelladers worden opgezocht, dan lijkt de Nissan Leaf niet op zijn best te zijn.

Het is een onderwerp dat de afgelopen dagen druk is besproken op de digitale media, vergezeld van #rapidgate. De nieuwe Nissan Leaf haalt lage laadsnelheden, vooral als meerdere keren op een dag een snellader moet worden opgezocht. Waar de auto volgens de specificaties oplaadt op een vrij gebruikelijke 50 kW, blijkt dat terug te zakken tot 20 kW.

Dat is vooral spijtig wanneer er op één dag een grote afstand moet worden afgelegd. Normaal gezien wordt daar het nut van een snellaadaansluiting bewezen, dat is bij Nissan sinds jaar en dag een CHAdeMO-plug. Snelladers zijn ruim aanwezig en er komen er steeds meer. Dat wat een vrij eenvoudige exercitie lijkt, is in de praktijk vol weerbarstigheid.

De problemen ontstaan doordat ook de nieuwe Nissan Leaf geen actief temperatuurbeheer heeft, dit in tegenstelling tot de Nissan e-NV200. Een bezuiniging die verkeerd uitpakt. Tijdens snelladen loopt de temperatuur van het accupakket onvermijdelijk op. De mogelijkheid tot koelen ontbreekt, dus wordt de laadsnelheid omlaag gebracht om ervoor te zorgen dat er geen permanente schade ontstaat aan het accupakket.

Het perkt de bruikbaarheid van de auto in. Niet alleen wanneer een ‘race’ wordt gehouden tussen een nieuwe Nissan Leaf, een oude Nissan Leaf (met 30 kWh-accupakket) en de Hyundai Ioniq Electric en #rapidgate voor het eerst de kop opstak. Die race is HIER op Youtube terug te kijken. Doordat de laadsnelheid in veel gevallen laag ligt, is er niet eenvoudig op te vertrouwen dat na 15 tot 30 minuten het accupakket weer vol genoeg is om door te gaan.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.