Met ruim 500 pk wordt de nieuwe Lancer Evolution een rivaal voor de Nissan GT-R.

De verwachtingen waren dat de Evo XI een vorm van elektrificatie zal krijgen, met behoud van de viercilinder turbo en vierwielaandrijving. Autocar meldt dat we te maken zullen krijgen met een plug-in hybride met een vermogen van ruim 500 pk, Nissan GT-R territorium.

Dit is een flinke stap hoger dan de vorige Lancer generaties, wie zich richtten op het vermogen van een Porsche in een handig sedan formaat. Wel zal de nieuwe Evo op het Lancer platform komen te staan. De nieuwe Lancer hatchback komt volgend jaar op de markt en een plug-in hybride versie* staat ook al in de planning, maar nu bespreken de directieleden van Mitsubishi de mogelijkheden van een elektrobenzine wagen met topvermogen.

De Evo XI wordt voorzien van technologie afkomstig van de MiEV Evolution II racewagens die op Pikes Peak hebben gereden. Een voorbeeld hiervan is de Super-All Wheel Control (S-AWC), maar in plaats van de traditionele mechanische werking zullen de elektrische motors assisteren bij het behouden van tractie. Voor het uiterlijk zal er waarschijnlijk worden gekeken naar de Concept-RA die in 2008 in Detroit werd getoond.

Voordat de auto in productie wordt genomen, zal er eerst worden gekeken naar het succes van de nieuwe plug-in hybride technologie van Mitsubishi. Pikes Peak was goede reclame voor de aymetrische elektrische aandrijflijn, maar uiteindelijk komt het neer op de wensen van de klant. Laten we hopen dat de Lancer net zo goed aanslaat als de Outlander PHEV. Deze wordt alleen nog in Japan en Nederland geleverd, maar Mitsubishi heeft nu al meer orders dan verwacht.

* 2.0-liter benzinemotor met twee 80 pk elektromotors, samen goed voor 1,6 l/100 km en 50 g/km CO2.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.