Porsche Macan Turbo met verbrandingsmotor
De ommekeer bij de sportwagenbouwer uit Zuffenhausen is nabij.

Een Porsche die plek biedt aan ten minste vier personen – een Volksporsche? – is steeds vaker elektrisch. Dat is bepaald geen nieuwe onthulling. Wel is er meer duidelijk geworden over de nieuwe generatie van de Porsche Macan, die volledig elektrisch is. Het blijft mogelijk om te kiezen voor fossiele brandstof, maar dan moet worden teruggevallen op de huidige modelgeneratie. Om vrije keuze te laten zullen de beide generaties van de Macan gelijktijdig worden aangeboden. Niet iedereen en zeker niet de conservatievere Porsche-koper, is immers klaar voor het heden dat vol is van ev’s. Zo staan de twee verschillende Macans tot elkaar als een Panamera tot een Taycan.

Uitspraken hierover zijn gedaan door Julian Baumann, directeur suv’s bij Porsche. De nieuwe, elektrische Macan is er in 2021 en krijgt in de topuitvoering het predicaat Turbo mee. Gewoon omdat het erfgoed is. Er wordt gebruik gemaakt van de Premium Platform Electric-architectuur (PPE), een aangepaste variant van het J1-platform dat wordt gebruikt voor de Taycan.

De ontwikkeling van een suv stelt andere eisen. Het voertuigtype is volstrekt niet aerodynamisch en bestaat bij de gratie van een groot ruimteaanbod. Zaken die niet direct vallen te verenigen met een hoge mate van efficiëntie en een groot rijbereik. Tenzij een wat atypische vormgeving wordt gekozen. Het vermogen en koppel van de topuitvoering is alvast meer dan in orde, er wordt 522 kW (711 pk) en een koppel van liefst 1017 Nm. Grote getallen op niks af, of wel degelijk bittere noodzaak voor een Porsche?

Overigens wordt ook nog gesteld dat er op termijn solid state-accupakketten komen. Maar dat deze techniek voorlopig nog niet productierijp, dit zou nog vijf tot zeven jaar vergen. (Via: autocar.co.uk)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.