Chevrolet Volt 2016
Chevrolet heeft de tweede generatie Volt gepresenteerd. Zoals verwacht maakt de elektrische auto met range extender flinke sprongen ten opzicht van zijn voorganger.

De styling van de nieuwe Volt is een stuk moderner, met scherpere lijnen en flink aangepaste lampunits voor en achter. Met name aan de achterkant is gepoogd een ‘flow’ in het lampdesign te verwerken. De Volt heeft herkenbare Chevrolet-designelementen, maar heeft daarnaast wel zo’n ander lijnenspel dat hij zeker een eigen identiteit behoudt.

Chevrolet Volt 2016

3 motoren

Interessanter is wat zich onder de motorkap bevindt. De Volt (tijdens de CES al even in beeld) heeft nu niet één maar twee elektromotoren – met een piekvermogen van 151 pk en 398 Nm koppel – die de e-aandrijving verzorgen, deze zijn tot 12 procent efficienter en wegen 45 kg minder dan de drive unit uit de eerste generatie Volt. Het accupakket dat ze voedt is nu 18,4 kWh groot, met 192 cellen in plaats van 288, en weegt 183 kg, een kleine 10 kg gewichtsreductie.

Ook de range extender groeide: de atmosferische 1.4 liter benzinemotor met 86 pk uit de Volt I maakt plaats voor een 1.5 liter groot exemplaar, nu met 102 pk (75 kW). In combinatie met de e-motoren levert dit de volgende acceleratiecijfers op: 0-48 km/u (30 mph) in 2,6 s en 0-96 km/u (60 mph) in 8,4 s.

Met 4.575 x 1.809 x 1.432 mm is de nieuwe Volt iets groter dan zijn voorganger, die 4.498 mm x 1.788 mm x 1,438 mm meet.

Chevrolet Volt 2016

Bereik

Puur elektrisch kan de Volt nu 80 km rijden, de gecombineerde range wordt geschat op 676 km. Het gewicht blijft steken op 1.607 kg, aanzienlijk minder dan de 1.721 kg van zijn voorganger.

Naast de sportievere styling en betere prestaties moet de nieuwe Volt ook stiller zijn, heeft hij een nieuw remsysteem met ‘blended Regen feel‘ en een op locatie gebaseerde laadcapaciteit.

De vraag of de Volt – die in de VS in de tweede helft van 2015 op de markt komt – wederom een Opel-broertje krijgt in de vorm van een Ampera staat nog open. Alle vrijgegeven foto’s zijn te vinden in deze gallery.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

-edit: het artikel linkt nu direct door als het goed is-

Verder een flinke verandering, dat is wat anders dan de gemiddelde facelift! Zeker als je bedenkt dat dat ding nog niet zo oud is.

Jakkes, binnenkant is prima gelukt maar de voor en achterkant ziet er nogal Aziatisch uit naar mijn mening.

In Duitsland ben ik er verschillende tegengekomen die gewoon 140 over de autobahn gingen. Geloof niks van die Zuinigheid

Als men zou zeggen dat het de nieuwe Honda Civic sedan is, zou ik het ook direct geloven. Tot zover dus “een eigen identiteit”. Ben benieuwd of het wat wordt…

Ik vind het huidige model mooier eigenlijk. Upgrades van motoren en het verlies van gewicht is mooi natuurlijk.

Leuke auto om te zien!

Het blijft toch stiekem wel een lelijke bak…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.