Dankzij de lichte constructie, goede aerodynamica en nieuwe, zuinige motoren realiseert de nieuwe Mercedes C-Klasse de beste efficiëntiewaarden in haar klasse.

Tot deze conclusie komt het onafhankelijke testinstituut TÜV Süd. Zij gaven de premium limousine het milieucertificaat volgens de ISO-richtlijn 14062.

De ingenieurs van Mercedes-Benz hebben er alles aan gedaan om het verbruik te reduceren en tegelijkertijd het sportieve karakter nog meer tot zijn recht te laten komen. Door de constructie met veel aluminium is het gelukt de nieuwe C-Klasse tot 100 kilogram lichter te maken dan het voorgaande model. Daardoor is er bij het optrekken en afremmen sprake van een geringere massa, waardoor niet alleen het verbruik en de emissies minder worden, maar ook de souplesse van de limousine wordt verhoogd.

Over de gehele levenscyclus gezien – van de productie via het gebruik gedurende 200.000 kilometer tot de recycling – stoot de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse circa 10 procent minder CO2 uit dan het vorige model op het moment dat die uit productie werd genomen (ten opzichte van de voorganger uit 2007 zelfs circa 28 procent gunstiger).

Ook de lage luchtweerstand is een voorwaarde voor deze efficiëntiewaarden. Met een cw-waarde van 0,24 voor de C 220 BlueTEC BlueEFFICIENCY Edition stelt de nieuwe C-Klasse Limousine het record in de middenklasse wederom scherper. Daarnaast kon het toch al lage windgeluidsniveau van de vorige generatie van de C-Klasse verder worden teruggebracht.

Hoewel er bij een compleet nieuw model niet direct aan recycling wordt gedacht, hebben de ingenieurs zich hier al wel mee beziggehouden. De nieuwe C-Klasse voldoet niet alleen aan het recyclingpercentage van 95% van het gewicht, maar ze sluit ook veel kringloopprocessen van materialen. In totaal bestaan bijvoorbeeld 52 bouwdelen van de nieuwe limousine met een gecombineerd gewicht van in totaal 49,3 kg uit hoogwaardige recycleerbare kunststoffen. Daarmee kon de massa van recycleerbare componenten ten opzichte van het voorgaande model met 23 procent worden verhoogd.

Bovendien worden voor de nieuwe C-Klasse 76 bouwdelen met een gecombineerd gewicht van in totaal 26,3 kg door toepassing van natuurlijke materialen geproduceerd. Dat is een stijging van 55 procent in vergelijking met het vorige model.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.