Nooit meer tussendoor opladen, zodat een elektrische bus minstens zo gemakkelijk in gebruik is als een ouderwetse, walmende bus.

Bij alle elektrische voertuigen, groot of klein, is toch vaak de vraag hoeveel kilometers kunnen worden afgelegd op één acculading. Niet zelden wordt gevreesd dat het sowieso te weinig zal zijn. Dat is steeds minder vaak he geval, want een rijbereik van vele honderden kilometers begint aardig normaal te worden. Bij auto’s, maar ook bij bussen.

In het openbaar vervoer is een elektrische bus de normaalste zaak van de wereld, een dergelijke bus is steeds beter inzetbaar. Waar het voorheen nodig was om de laadinfrastructuur langs de route op orde te hebben om de kunnen snelladen, ligt inmiddels een toekomst voor ons waarbij een dienst van een dag probleemloos kan worden verreden zonder tussentijds bijladen.

Busbouwer VDL onthult in oktober een nieuwe generatie van de Citea. Deze bus is goed voor een rijbereik van 600 kilometer, hoewel er ongetwijfeld verschillende accuconfiguraties mogelijk zullen zijn. Verder wordt voor de zijwanden composiet gebruikt, een licht materiaal dat niet trilt en dus geen geluidshinder veroorzaakt. De accupakketten zijn in de bodem weggewerkt en de elektromotoren zijn in de wielen gemonteerd. Hierdoor wordt gezorgd voor een optimaal ruimteaanbod. De VDL Citea is geheel als elektrische bus ontworpen.

De eerste bussen van dit nieuwe type zullen in de Finse stad Lahti gaan rijden. (Via: ovmagazine.nl)

Beeld: een piepklein voorproefje op het uiterlijk van de VDL Citea


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.