Onderzoek van TÜV Nord wijst uit dat de nieuwe generatie benzinemotoren 1.000 keer meer schadelijk deeltjes uitstoten – inclusief carcinogenen – dan het traditionele design.

Benzinemotoren met directe injectie (GDI) reduceren het brandstofverbruik en CO2-uitstoot en worden daarom steeds vaker ingezet. Echter, deze GDI-motoren stoten 1.000 keer meer schadelijke deeltjes uit dan de traditionele benzinemotor, en 10 keer zo veel als een nieuwe diesel.

De oorzaak ligt bij de hoge druk in de cilinders om het brandstofverbruik te reduceren. Hierbij komen grotere hoeveelheden schadelijke deeltjes vrij. Hoewel dieselmotoren verplicht een roetfilter moeten hebben om dit te verminderen, bestaat er (nog) geen soortgelijke regel voor benzineauto’s.

In Europese steden zijn auto’s de grootste luchtvervuilers. Maar liefst 90 procent van de Europeanen worden blootgesteld aan schadelijke niveaus. GDI-motoren zijn dan wel zuiniger en produceren minder CO2, maar zonder filter is het geen goede investering voor de volksgezondheid. (Via Financial Times)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hoe eerder de doorbraak van elektrische auto’s zal plaatsvinden, hoe beter! (En elektrische scooters e.d., de versies met motor zijn zeer vervuilend)

@Groen7, dit is al heel erg lang bekend. Ook de gevolgen van het extreem zuinig proberen te rijden komen steeds vaker naar voren.

Zie hier een mooi artikel over een Bonus systeem bedacht door de lease maatschappij wat uiteindelijk resulteert in een mega rekening.

http://driving-dutchman.com/dure-motorreparatie-door-te-zuinig-rijden/

@fit4fun: We moeten met zijn allen niet vergeten dat het productie proces van een elektrisch voertuig en met name de accu’s schadelijker is dan de productie van een “normale auto”

Tuurlijk is er zonne & wind energie, maar het over grote deel word nog steeds op een milieu onvriendelijke manier geproduceerd.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.