Het Vlaamse bedrijf Inverto NV brengt een nieuw geschakelde reluctantiemotor op de markt voor gebruik in elektrische voertuigen. De motor zonder magneten is volgens eigen zeggen een staaltje van innovatie en technisch vernuft. Men wil met deze motor de strijd aangaan tegen de dure magneetmotoren uit China.

China, één van de weinige ontginners van magnetisch materiaal, legt exportquota op en zet zelf zwaar in op de productie van elektrische auto’s. Het Belgische Inverto reageert daarop met een nieuw motorontwerp. Inverto beschikt over de expertise én ervaring om voertuigspecificaties te vertalen naar een nieuwe motor, zo wil men meebouwen aan volgende generatie van light weight elektrische motoren met hoge efficiëntie en fail safe functies.

China zet vaart achter zijn ambities om het elektrisch rijden in de vervuilde steden te bevorderen. In 2020 moeten er in China circa vijf miljoen elektrische auto’s rijden. In Europa is Duitsland één van de grootste initiatiefnemers in elektrische mobiliteit. De Duitse overheid wil voor 2020 twee miljoen elektrische auto’s op de weg hebben. Ook Nederland kijkt naar de toekomst en streeft naar 20.000 elektrische auto’s in 2015, in 2020 moeten dit er 200.000 zijn en in 2025 zelfs 1 miljoen. In België kent de elektrische auto een bijzonder moeizame start. Nochtans blijkt uit een studie van het Vlaamse Departement Leefmilieu, Natuur en Energie dat tegen 2050 ruim een kwart van de Belgen zich elektrisch zullen voortbewegen.

Vandaag worden elektrische voertuigen meestal uitgerust met permanente magneetmotoren en die bevatten magneten vervaardigd uit zeldzame materialen (rare earth metals) zoals Neodymium. Een grondstof waarvan de prijs verzevenvoudigde op korte tijd en waarvan de beschikbaarheid niet gegarandeerd kan worden, aangezien China als belangrijkste producent de uitvoer sterk beperkt. Genoeg redenen voor Inverto om de uitdaging aan te gaan om een energie efficiënte en magneetvrije elektrische motor te ontwikkelen. Het was tevens een uitdaging om een motor te bouwen die ook de remenergie bij het remmen van een voertuig maximaal kon recupereren in de batterijen van het voertuig.

Peter Besard, voorzitter van de raad van bestuur verduidelijkt: “De nieuwe reluctantiemotor is uiterst geschikt voor voertuigtoepassingen dank zij de robuste performantie en een fail safe werking van de motor en de sturing. Permanent Magnetisch motoren (PM) zijn een zeer populaire technologie voor elektrische voertuigen, maar hebben ook nadelen zoals het gebruik van duur magnetisch materiaal en mindere performance bij hoge snelheden. Ook failure modes zijn complex. Inverto ontwikkelde daarom een motor zonder magneten, enkel koper en motorblik worden gebruikt.”

John de Clercq, R&D manager voegt hier aan toe : ”De werking is gebaseerd op het principe van de minimum magnetische weerstand. Hierdoor zullen de vertande rotorpoelen zich steeds in lijn trachten te stellen met de statorpolen. De statorpolenwikkelingen worden sequentieel elektronisch geschakeld en dit resulteert in koppelvorming. Het koppel kan zowel positief als negatief zodat ook elektrisch kan worden geremd met energie recuperatie naar de batterijen van het elektrische voertuig.“

Door het hoge startkoppel en hoge piekvermogen zou deze motor goed performen in een elektrisch voertuig. Geoptimaliseerd rendement en andere performantiecriteria worden volgens Inverto gegarandeerd door de intelligentie in de motorsturing.

Inverto is in 1986 opgericht als spin-off van de Gentse Universiteit en heeft zich gespecialiseerd op drie gebieden van elektronica en product design. Het gaat daarbij om ingenieuze innovatie,
LED belichting, draadloze inductievermogens, elektronica en engineering. Hierbij wordt steeds gezocht naar milieuvriendelijke oplossingen en toepassingen. Inverto toonaangevend partner en strategische technologieleverancier van talrijke bedrijven wereldwijd. Naast research en consultancy services doen zij ook aan productontwikkeling. Momenteel heeft Inverto vestigingen in België en Slowakije met respectievelijk 30 en 65 medewerkers.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Op de markt ermee. Goed voor de europese economie.Kunnen elektrische auto’s goedkoper worden zodat meer mensen zo’n auto kunnen aanschaffen. Laatste wat we willen is afhankelijk zijn van China natuurlijk.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.