BMW i3 range
De huidige ontwikkelingen in accutechnologie zou niet voldoende zijn om de verkoop van elektrische auto’s van de grond te laten komen. Wat we nodig hebben is een Nobel Prijs-winnende accu, aldus de Toyota R&D-afdeling. Zou de superaccu van de Universiteit van Tokyo en katalysatorfabrikant Nippon Shokubai het antwoord zijn?

De nieuwe lithium-ion batterij heeft een zeven maal grotere energiedichtheid (2.570 Wh per kilo) dan de huidige versies. Door kobalt te verwerken in het lithiumoxide van de positieve elektrode, komen er oxiden en peroxiden vrij bij het laden en ontladen. Bijkomend voordeel is dat de laadtijd aanzienlijk afneemt, en de accu wordt goedkoper en veiliger.

De nieuwe 2,87 Volt accu bevindt zich nog in de experimentele fase, maar als de bevindingen van het onderzoeksteam juist blijken te zijn, wordt een actieradius van 800 elektrische kilometers gemeengoed. (via Nikkei)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Laadtijd korter? Nou, ik denk dat een snellader langer op vol vermogen kan blijven laden, maar thuis wordt het laden er niet sneller op.

Een publieke laadpaal in Nederland levert 11kW aan vermogen. Mijn Model S met 85kWh accu kost dus van 0 tot 100% zo’n 8.5 uur om te laden.

Als de accu groter wordt, dan neemt de laadtijd ook toe, want de laadpaal is de beperkende factor, niet mijn auto.

@widodh:
Goed punt.
Een 5 maal grotere actieradius zou voor jou betekenen dat je zonder te laden naar Rome kan rijden.
Dat moet toch een fijn vooruitzicht zijn..

wididh, heb je wel eens gehord van de snelladers? Dit jaar zijn ontzettend veel snelladers gebouwd. Er komen honderden bij. Doe je huiswerk aub.

Hoe dan ook, dit betekent doorbraak. We kunnen stoppen met produceren van brandstofauto’s. Ik liep vandaag dor ons hoofdstad. Ik kon bijna geen lucht krijgen door al die uitlaat gassen. Daar krijgt men ziektes van.

Als deze batterij eenmaal in productie is kunnen ze inderdaad stoppen met het produceren van brandstof auto’s!
hoop zo dat dit juist is en gewoon bijna 1000 km kunnen rijden op onze elektrische auto’s

De oliemaatschappijen besteden honderden miljarden aan ontginnen van nieuwe oliebronnen. Laten ze de helft besteden aan duurzame energie, zoals ontwikkeling van accu’s met grotere capaciteit en we rijden over 5 jaar 3000 km op een acculading. Ik vrees dat dit té utopisch is….

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.