Logischerwijs is vrijwel ieder opvolgend automodel zuiniger dan zijn voorganger, en zeker in deze tijden van downzising en strenge milieu- en emissie-eisen. De nieuwe Audi A3 is eveneens minder dorstig geworden, en er is ook nog een zuinige diesel op komst.

Lichter
De nieuwe Audi A3 is tot 80 kg lichter dan zijn voorganger. De A3 1.4 TFSI weegt bijvoorbeeld maar 1.175 kg. Daarmee is hij circa 100 kg lichter dan diverse andere auto’s in zijn segment. De gewichtbesparing komt vooral door een slimme materialenmix met een hoofdrol voor speciale staalsoorten voor de basisstructuur en aluminium voor de spatborden en motorkap. Ook het uitlaatsysteem en veel onderstel- en interieurdelen vallen op door een laag gewicht.

12% zuiniger
In eerste instantie is de nieuwe Audi A3 leverbaar met keuze uit twee TFSI-motoren en een TDI. Alle motoren zijn nieuw. Ze beschikken over directe inspuiting, turbotechnologie, een stop/start-systeem en intelligent warmtemanagement. De nieuwe motoren zijn gemiddeld 12% zuiniger dan hun toch al efficiënte voorgangers.

Benzine
Het benzinegamma start met de 1.4 TFSI. Deze motor heeft een vermogen van 90 kW/122 pk en een koppel van 200 Nm (vanaf 1.500 tpm). Hij is goed voor een topsnelheid van 203 km/h en een ‘0-100’ in 9,3 tellen. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,2 l/100 km (CO2: 120 g/km). De 1.8 TFSI is voorzien van Audi’s innovatieve Valvelift-systeem waarmee de lichthoogte van de kleppen automatisch wordt aangepast aan de rijomstandigheden en de motorbelasting. Mede door deze variabele kleptiming levert de 1.8 TFSI een vermogen van 132 kW/180 pk en een koppel van 250 Nm (tussen 1.250-5.000 tpm). Hij verleent de nieuwe Audi A3 een topsnelheid van 232 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 7,2 s. Daarbij komt het gemiddelde verbruik uit op 5,6 l/100 km (CO2: 130 g/km).

1.4 TFSI
Nog dit jaar wordt het benzinegamma uitgebreid met de 1.4 TFSI (103 kW/140 pk) met Cylinder on Demand. Dit houdt in dat bij lage belasting twee cilinders worden ‘uitgeschakeld’. Zo worden het verbruik en de emissies van schadelijke gassen nog verder teruggebracht. Het overschakelen van of naar 2/4 cilinders gebeurt volautomatisch, zeer soepel en zonder dat de inzittenden hiervan iets merken.

Zuinige diesel op komst
De Audi A3 2.0 TDI is krachtig (110 kW/150 pk; 320 Nm) en snel (0-100 in 8,6 s, top 216 km/h) en zuinig. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,1 l/100 km (CO2: 106 g/km). De Audi A3 1.4 TFSI en 2.0 TDI hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak. De A3 1.8 TFSI heeft standaard een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en vrijloopfunctie voor extra efficiency. Het motorenprogramma voor de nieuwe Audi A3 wordt geleidelijk uitgebreid. Zo staat de komst van de zeer zuinige A3 1.6 TDI nog voor dit jaar gepland. Deze uitvoering valt op door zijn gemiddeld verbruik van slechts 3,8 l/100 km en stoot niet meer dan 99 gram CO2 per km uit.

Prijzen beginnen bij €25.650 voor de 1.4 TFSI.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.