Er is een nieuw verkeersbord op komst voor elektrische auto’s bij oplaadpunten. Deze keer wordt het in Europees verband geregeld.

Met de groei van het aantal laadpalen stijgt ook de vraag om duidelijke regelgeving en duidelijke borden die aangeven wie wel en niet bij een oplaadpunt mag staan. Een wegbeheerder heeft op dit ogenblik de keus uit een drietal opties, zo leert navraag bij CROW door Verkeersnet.

Wegbeheerders die willen dat een laadpaal-parkeerplek alleen wordt gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen, kiest voor bord E4 met onderbord ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ (middelste afbeelding). Een andere mogelijkheid is bord E4 met onderbord OB19 (links). De andere optie is ‘alleen voor elektrische voertuigen’ (rechts), maar dan mogen er ook EV’s staan die niet aan het opladen zijn.

Het Europese bord waar aan wordt gewerkt, krijgt mogelijk een afbeelding van een ‘auto met stekker’, maar zo’n bord heeft op dit ogenblik dus nog geen wettelijk status en is formeel ook niet te handhaven.

Eerder zagen we al een verkeersbord voor auto’s met minder dan 110 gram CO2 uitstoot. Een niet-officieel bord, overigens.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.