Het project is ZES gedoopt, bierbrouwer Heineken is de eerste die elektrisch gaat varen.

Voorlopig is het buiten de pleziervaart een niche, elektrisch varen. Een elektrische veerpont is een grote zeldzaamheid. Grote en logge schepen maken vrijwel nooit gebruik van elektrische voortstuwing. In de Nederlandse binnenvaart moet daar verandering in komen.

ING, dienstverlener in energie ENGIE, maritiem technologiebedrijf Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam, zijn gezamenlijk met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een nieuw project gestart. Zero Emission Services (ZES). De bedoeling is dat binnenvaartschippers hun schip elektrificeren.

Willem Dedden, CEO van Zero Emission Services: “Met ZES introduceren we een systeemverandering in de binnenvaart, waardoor binnenvaartschepen emissieloos varen dankzij verwisselbare batterij-containers, ZESPacks, die worden geladen met duurzaam opgewekte stroom. Voor de verwisseling van de batterij-container wordt een netwerk van open access laadpunten ingericht. De ZESPacks worden daar omgewisseld voor volle, zodat de schepen snel door kunnen varen met minimale wachttijd.

De energiecontainers zijn ontworpen voor meerdere toepassingen, zo kunnen ze ook tijdelijk aan land worden ingezet voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet of om te voorzien in een lokale tijdelijke vraag naar elektriciteit. Het systeem is toekomstbestendig, omdat het onafhankelijk is van de energiedrager. We starten met batterijen, maar als in de toekomst waterstof goedkoper wordt, dan kunnen de containers met waterstoftechnologie op dezelfde wijze elektriciteit leveren.”

Het eerste laadpunt voor zeecontainers komt tussen Zoeterwoude en Moerdijk te liggen, daarna gaat de aandacht uit naar het traject Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen. Dit project staat of valt bij beschikbare laadfaciliteiten en vooral de bereidwilligheid om bij bedrijven om verduurzaming van het transport voortvarend aan te pakken, niet langer uit te gaan van de laagst mogelijke prijs. Schippers met een elektrisch binnenvaartschip kunnen zich aandienen, ZES brengt alleen kosten in rekening voor de stroom en huur van batterijcontainers.

Het eerste bedrijf dat elektrisch gaat varen is Heineken. Vanaf de brouwerij in Zoeterwoude wordt bier getransporteerd naar Moerdijk. De brouwer wil de totale keten klimaatneutraal maken.

Beeld: niet elektrisch binnenvaartschip


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.