Het aantal ev’s blijft onophoudelijk stijgen, dus er zijn niet gauw genoeg laadpunten.

De teller staat in Nederland inmiddels op 100.000 ev’s, de plannen om duizenden nieuwe laadpunten te installeren zijn er niet voor niets. Uit de jaarlijkse enquête onder elektrische rijders van NewMotion blijkt dat er het meest wordt gevreesd voor een tekort aan laadpunten, voor 45 % van de respondenten is dit een punt van zorg. Rijdend met een net iets te leeg accupakket en dan steeds misgrijpen, wegens een net wat te goede bezettingsgraad van de laders is niet bepaald fijn.

Een terecht punt van kritiek is verder de wirwar aan laadpassen. De gemiddelde bestuurder van een ev heeft 2,5 laadpassen, 15 % heeft vijf of meer (!) laadpassen. Het bezit van zoveel mogelijk laadpassen is een beproefde methode om overal en nergens te kunnen laden, tegen zo laag mogelijke kosten. Ook wordt het fijn gevonden als er duidelijkheid is over de prijzen die bij een lader worden gehanteerd. Daarover bestaat soms onduidelijkheid.

Verder draaien de respondenten niet om de hete brij heen. Geldbesparing is voor 61 % van de ev-bestuurders een reden om elektrisch te gaan rijden. Wel is er unaniem lof over de elektrische auto en denkt 86 % dat de volgende auto opnieuw een elektrische aandrijflijn zal hebben.

Qua beschikbaarheid van laadpunten is de situatie Nederland stukken beter dan in het buitenland. Van de Nederlandse respondenten geeft 72 % aan op het werk te kunnen opladen, terwijl in het Verenigd Koninkrijk dat aandeel uitkomt op 29 % en in Duitsland op 41 %.

NewMotion bestaat 10 jaar en is twee jaar geleden door Shell onder de hoede genomen. De laadpalen worden geleverd of geïnstalleerd op zakelijke locaties en privé-adressen. Ook zijn er laadpassen die in alle uithoeken van Europa kunnen worden gebruikt, het laadnetwerk heeft een aanzienlijke omvang.

Beeld: Hyundai Ioniq, Nissan Leaf en Tesla Model 3 in een gemiddelde Nederlandse nieuwbouwwijk


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.