V2X lader Amsterdam
Er zullen de komende jaren een stuk meer Van die V2X-laadstations worden geplaatst, dus dan kan er maar beter een standaard zijn.

Een V2X-laadstation is in staat om energie terug te leveren, aan het stroomnet, een gebouw of alles wat er verder nog kan worden bedacht. De X staat in dit geval voor anything. NewMotion is sinds 2018 bezig met de ontwikkeling van een eigen V2X-laadstation, samen met hardwareleverancier eNovates. Maar in 2017 was er al een Vehicle to Grid-proefproject, samen met Mitsubishi, netbeheerder TenneT en het Italiaanse energiebedrijf Enel.

Het is uiteraard een goede zaak om een dergelijk laadstation aan te kunnen bieden, maar het is ook noodzakelijk om tot standaarden voor V2X-laadstations te komen. NewMotion en de Gemeente Amsterdam hebben hiertoe op de beurs EVS32 in de Franse plaats Lyon een intentieverklaring getekend, die is mede ondertekend door Alliander, ElaadNL, Engie, Hitachi, de Hogeschool van Amsterdam, de Johan Cruyff ArenA en de automerken Mitsubishi en Nissan. Dat lijkt een aardig groot deel van de partijen de zijn die met deze technologie bezig zijn.

De beurs EVS32 behoort overigens tot de belangrijkste beurzen op het gebied van elektrisch rijden. Een mooie gelegenheid om ook goed woordje te doen voor het vrij radicale plan van de gemeente Amsterdam om auto’s op benzine en diesel de toegang tot de stad te ontzeggen:

“NewMotion is trots Amsterdam te ondersteunen in haar streven om alle benzine- en dieselauto’s uit de stad te bannen in 2030. De stad vervult echt een voortrekkersrol bij de overgang naar e-mobiliteit en een schonere toekomst en is een voorbeeld voor gemeenschappen wereldwijd. V2X-technologie gaat een belangrijke rol spelen in deze transitie. Het stelt ons in staat om op een intelligente manier schone, hernieuwbare energie van de zon en de wind op te slaan en te gebruiken wanneer we dat het meest nodig hebben. Dit kan zonder grote investeringen in het elektriciteitsnet, want met onze V2X-oplader worden elektrische auto’s gebruikt om pieken in energievoorziening en energievraag op te vangen”, zegt Sytse Zuidema, CEO van NewMotion.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik betwijfel sterk of dit soort oplossingen, zelfs als je ze een mooie naam als “smart grid” geeft, de weg zijn om electrisch rijden te promoten. Het lijkt vooral uitwijkgedrag voor investeringen in het electriciteitsnet te zijn (in elke andere industrie zou een enorme potentiele groei in afname van producten met een flinke investeringsgolf begroet worden) waar de consument die gewoon snel een vol geladen auto wil, niks aan heeft.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.