Snelladen
Vandaag wordt het ultra-E project gelanceerd. Een nieuw project dat ultrasnelladers in Europa moet realiseren.

Het Nederlandse Allego staat boven aan de leiding van dit initiatief. Het bedrijf werkt in een samenwerkingsverband met andere Europese partijen aan een studie om ultrasnelladen in Europa mogelijk te maken. Via de Trans Europese Netwerken (TEN-T) moet ultrasnelladen mogelijk worden. Dit zijn netwerken die op het gebied van communicatie en infrastructuur de hele Europese Unie beslaan.

Ultrasnelladen (tot 350 kW) moet de laadtijd voor 300 kilometer rijden van 1,5 uur verminderen tot 20 minuten. Er zullen 25 ultrasnelladers worden gerealiseerd. Vijf komen er in Nederland, vier in Belgiƫ, 12 in Duitsland en vier in Oostenrijk.

De Europese Unie doet een financiĆ«le bijdrage van 6,5 miljoen euro aan het project. In totaal gaat het om een investering van circa 13 miljoen euro. De huidige elektrische auto’s zijn nog niet compatibel met ultrasnelladen. Volgens Allego zal de nieuwe generatie elektrische auto’s vanaf 2018 wel compatibel zijn met ultrasnelladen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Niet echt een bijpassende foto bij het artikel,
SAE J1772 met max 19kW

Mooie ontwikkelingen. Overigens is de laadsnelheid met 350 kW wel wat meer. 350 kw geeft in 20 minuten 115 kWh in de batterij. Daarop kan een EV al snel 600+ km afleggen.
Als het doel is 300km laden in 20 minuten, dan is het project niet enorm bijzonder. 300km is ca. 50 kWh, oftwel laden met 150 kW. De standaard superchargers van tesla leveren 120 kW, en Tesla heeft momenteel al superchargers staan die op 145 kW zitten.

Dus het is hopen op 350 kW, want dat zet serieus zoden aan de dijk. Op doorreis op vakantie (want dat is een van de weinige momenten dat je ultrasnel laden echt nodig hebt), kan je dan 3 uur (350 km) rijden, 10 minuten laden (50 kWh er bij) en vervolgens weer 3 uur verder.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.