Steven werd elektrisch geboren op 14 februari 2014 met de levering van zijn BMW i3. Hij vertelt over zijn liefde voor de auto en elektrisch rijden.

Na 1.600 kilometer in een week te hebben afgelegd, waarvan 1.230 km volledig elektrisch waren, moet Steven concluderen dat BMW een goede auto heeft geleverd. De prestaties, de actieradius en de accu zijn allemaal prima.

Het gaat hem hier niet om de snelheid. Zoals hij als gastblogger schrijft, het is de acceleratie die het ‘m doet. De i3 kan goed meekomen met het stadsverkeer, terwijl de motor lekker stil blijft. Ook de range-extender geeft een subtiel geluid dat doet denken aan de oude Fiat 500. Hoewel de ophanging vrij straf is en de wielbasis kort, voelt de auto veilig en comfortabel.

Steven moest even wennen aan de wilde styling van de binnen- en buitenkant, maar met de juiste kleurencombinatie en goede BMW-kwaliteit is het goed te doen. De auto is ruimer van binnen dan hij van buiten lijkt, maar lange mensen zullen het met het lage plafond krap krijgen op de achterbank. Ook de kofferbak is niet echt ruim; het is dan ook een kleine auto. Toch blijft de achterkant volgens Steven te raar. “Maar hé, niemand is perfect.”

Dat brengt ons bij de kritiekpunten, die voornamelijk bestaan uit vorm boven functie. Doordat voorste zijramen stijlloos zijn, laten ze wind door bij sterke vlagen en ontstaat er een beetje turbulentie rond de rubbers van de B-stijl. De afstandsbediening had mooier gemogen, de verwarming wat beter in te stellen, en ook het gemis van 3-fase AC laden was volgens Steven geen slimme zet van BMW.

Dan de belangrijkste vraag: wat is het verbruik? Dit is uiteraard afhankelijk van de rijstijl en snelheid. Steven weet gemiddeld 17 kWh/100 km te halen. Voor de beste balans tussen verbruik en comfort is zijn favoriete instelling EcoPro met de verwarming op 19 graden, zonder airco, ventilators op de laagste stand en alleen gebruik maken van stoelverwarming als dit nodig is. Bij een lange rit raadt hij aan om rustig met het acceleratiepedaal om te gaan, zelfs in EcoPro modus, en de snelheid te beperken tot 110 km/u voor het beste resultaat.

De range-extender schakelt automatisch in als er nog zo’n 6 kilometer elektrische range over is. De kleine motor past zijn rpm netjes aan naar de omstandigheden. Op de snelweg snort hij bij 100 km/u gelijkmatig; bij 120 km/u wordt hij echt aan het werk gezet, maar kan het meer dan een uur lang goed bijbenen. Pas bij 130 km/u worden de laatste elektrische reserves aangesproken.

Met een sterke tegenwind verbruikt de range-extender 8 liter per 100 kilometer bij 100-110 km/u. Zit het weer mee en blijft de snelheid rond de 80 km/u, dan is 4,25 l/100 km een nette score. Gemiddeld schat Steven het gebruik op 6 l/100 km.

Door de innovatie van de i3 en het gebrek aan ervaring dat BMW heeft met veel onderdelen en materialen, zullen er vast nog wel andere probleempjes en kleine ergernissen langs komen. Toch heeft BMW volgens Steven de 3 miljard euro goed geïnvesteerd in het ontwikkelen van een goede auto waar hij met veel plezier in rijdt. De score: een 9.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat ik me nu afvraag: Kun je met de range extender onbeperkt (mits je tankt) doorrijden?

volgens hetgeen ik begrepen heb tijdens de proefrit is de RE enkel voor het rijden niet voor het op- of bijladen van de batterijen zodat met die kleine motor de performantie redelijk beperkt is.
Dus als je genoegen neemt hiermee kan je blijven rijden (van tankstation tot tankstation)

graag verneem ik van Steven zijn actieradius op batterij in diverse omstandigheden

@bruma: Steven verbruikte 17-18 kWh/100 km bij 100 km/u, 18-19 bij 110 km/u, 21-22 bij 120 km/u en zo’n 24 bij 130 km/u. Dit was bij een buitentemperatuur van ongeveer 8 graden terwijl de weergoden zich gedroegen.

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.