BYD Elektrische bus
Dit soort orders zetten tenminste zoden aan de dijk.

Elektrische mobiliteit begint dan nu echt de algemene norm te worden. Natuurlijk, aan het begin van het jaar was het totale wagenpark slechts voor 3 procent elektrisch, maar na de hoeveelheid verkochte elektrische auto’s van het afgelopen jaar zal dat getal gestaag groeien. Niet alleen bij personenauto’s neemt de populariteit van elektrische auto’s toe, ook bij personenvervoer. Natuurlijk zijn we al een tijdje bekend met de elektrische treinen, maar elektrische bussen zijn natuurlijk ook een hot item.

Daar heeft het Chinese BYD goed van geprofiteerd. Ze hebben namelijk een monsterorder in de wacht gesleept. Keolis Nederland heeft namelijk een bestelling geplaatst voor maar liefst 259 elektrische bussen. Keolis voorziet dat elektrisch transport ook de norm gaat worden in openbaar personenvervoer.

BYD Elektrische bus

Voor BYD is het een gigantische order. Het bedrijf heeft in totaal in heel Europa 1.200 bussen verkocht. Dus 259 stuks verhoogt het totaal aanzienlijk. Keolis heeft drie verschillende modellen besteld. Eentje van 8,7 meter (de zogenaamde Midibus), eentje van 12 meter en een van 13 meter. Die middelste is verreweg de meest populaire: van de 12 meter versie zijn er 206 stuks besteld.

BYD elektrische bus

De bussen moeten ingezet gaan worden in de IJssel-Vechtstreek. Uiteraard worden de bussen ook gebruikt in de grote steden, zoals Apeldoorn, Lelystad en Zwolle. De BYD bus van 13 meter is daarbij uitgerust met extra accu’s, om ook van stad naar stad te kunnen rijden. De eerste exemplaren zullen medio 2020 geleverd worden.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik maak zeer vaak gebruik van de elektrische bussen in Amstelveen, Schiphol en Badhoevedorp (met name op de 347, 195 en de 199), de elektrische en lange VDL Citeas en om eerlijk te zijn: ik vind ze comfortabeler, dan die oude gelede Citaro’s van de GVB op de 55.

De e-Citea’s zijn ook veel ruimer, zelfs zittend. Verder ook fijn: wifi en usb-poorten. De bussen op de 55 hebben 9 van de 10x niet eens een scherm met de haltes erop…

Die e-Citea’s hebben naar mijn mening wel 2 minpunten: t geluid nadat er op de stopknop is gedrukt en t geluid als de deuren sluiten zijn best wel irritant.

Dus ja… Ik heb wel positieve ervaringen met de huidige elektrische bussen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.