VW e-Golf
Maar waarom dan niet?

Het antwoord laat zich raden. Want wanneer het over elektrische auto’s gaat dan is er één prangende vraag. Hoe ver kom je ermee? Niet ver genoeg volgens veel mensen. Uit onderzoek van leasemaatschappij (ahum, mobiliteitsprovider) Athlon blijkt dat liefst driekwart van de Nederlanders voorlopig nog niet van plan is om elektrisch te gaan rijden, maar nog altijd de voorkeur geeft aan benzine en diesel.

Voor een derde van de ondervraagden behoort een te beperkt rijbereik tot de belangrijkste redenen om niet over te stappen op een elektrische auto. Ook wordt gevreesd voor het gedoe met stekkers en passen. Degenen die wel kiezen voor een elektrische auto zeggen dit te doen uit milieuoverwegingen. Hoewel zeker ook zal meespelen dat er vrij eenvoudig kan worden bespaard op de autokosten. De aanschafprijs van een elektrische auto is weliswaar hoog, de gebruikskosten zijn dan weer relatief laag.

Ook zijn er in Nederland drie keer zo veel laadpalen als dat er tankstations zijn. Er kan bij wijze van spreken op iedere straathoek worden geladen. Inmiddels zijn er in Nederland 34.000 elektrische personenwagens geregistreerd. Enige scepsis ten spijt, dit zal in de aankomende jaren rap groeien als het aanbod groter wordt en ev’s betaalbaarder worden.

Beeld: VW e-Golf


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Over oktober was wat ik uit de Bovag-autovverkopen haal bijna 5% volledig electrisch, en dan kun je van sommige merken zoals VW nog niet eens zien welk aandeel elctrisch was. Volgend jaar komt o.a Tesla model 3 deze kant op.Dat is echt een bestseller. Het is vooral een kwestie van aanbod. Dat is er nu nog nauwelijks. Dat aanbod wordt groter, de accu;s beter,de laadsnelheden hoger, het zal snel gaan.

Range wordt veel te belangrijk gevonden, sommigen stellen echt belachelijke eisen terwijl ze zelf nooit zo ver rijden aan één stuk.
En als je echt verder moet kun je altijd nog onderweg of op de bestemming laden.

De reden dat mijn eigen auto nog niet is ingeruild voor een elektrische heeft alles te maken met de aanschafprijs, voor bedrijven en leaserijders zijn er allerlei kortingen maar voor de particulier valt dat erg tegen.

@knutselsmurf: Precies dat!

Ook het onderweg laden wordt veel te spastisch over gedaan. Laden gaat steeds sneller, laten we zeggen dat je je accu nu voor 80% vol laad in 20 minuten. Dan kun je weer een paar 100 km rijden. Als je in je conventionele auto naar Zuid Frankrijk rijdt met jengelende kinderen achterin stop je ook om de paar 100 km om even te pissen, koffie te drinken etc. Dat kost je ook al snel 20 minuten. Met een elektrische auto wordt er dan gelijk “getankt”.

Aanschaf is nog veel te duur vergelijk de occasion prijzen van een Fiat 500 vs 500e of een VW up vs Up-e….

@hollandbest: aan de andere kant bij een occasion met een ICE lopen de onderhoudskosten hard op met het dalen van de aanschafprijs. Dus het kan verstandiger zijn om iets meer geld uit te geven bij de aanschaf dan later aan onderhoudskosten uit te geven.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.