De Nederlandse automobilist ziet zichzelf de komende jaren nog geen elektrische auto aanschaffen. Uit onderzoek van Cendris onder ruim 8.000 panelleden blijkt dat slechts 11 procent (zie figuur) van de automobilisten verwacht binnen nu en vijf jaar een elektrische auto te zullen rijden.

Dit percentage is met name laag omdat er steeds meer elektrische auto’s worden aangeboden. Van alle ondervraagde automobilisten verwacht 15 procent dit jaar een auto aan te schaffen (niet alleen elektrisch, maar ook benzine, diesel, gas of hybride). Nog eens 21 procent twijfelt nog.

Barrières

Het grootste gedeelte van Nederland, 89 procent, ziet zichzelf over vijf jaar nog niet in een elektrische auto rijden. De voornaamste reden die zij hiervoor noemen is de relatief hoge aanschafprijs (40 procent). Daarnaast vormen het aantal kilometers dat je met een elektrische auto kunt rijden (34 procent) en de infrastructuur (33 procent), zoals het aantal oplaadpunten in Nederland, belangrijke barrières.

Milieuvriendelijk

Het voornaamste argument dat gegeven wordt om wél een elektrische auto te kopen, is het milieuvriendelijke aspect. Voor ruim 75 procent van alle mensen die verwachten binnen vijf jaar een elektrische auto aan te schaffen is dit de belangrijkste reden. Andere argumenten die door de ondervraagden worden gegeven zijn het goedkopere gebruik van een elektrische auto en de mogelijkheid tot het thuis opladen.

Argumenten om wel een elektrische auto aan te schaffen:

Milieuvriendelijk (75%)
Gebruik is goedkoper (52%)
Thuis kunnen opladen (36%)
Innovatief (vernieuwend) (27%)
Stiller dan een gewone auto (27%)

Groei elektrische auto ten koste van hybride

Een toename van het aantal elektrische auto’s zal hoogstwaarschijnlijk ten koste gaan van de aankoop van hybride voertuigen. Van de hybride automobilisten verwacht 35 procent binnen vijf jaar een elektrische auto aan te schaffen, bijna 6 procent is hier zelfs vrijwel zeker van. Binnen de segmenten benzine en diesel ligt dit percentage lager. Van de huidige benzinerijders overweegt een kleine 10 procent een elektrische auto aan te schaffen, van de dieselrijders denkt 13 procent dit te gaan doen.

figuur cendris elektrisch rijden

Update 24 mei 2013:
Bekijk HIER de automotive factsheet opgesteld naar aanleiding van het onderzoek.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Is het volledige rapport ergens te vinden? bvd!

@wesselvdh: Ik heb het rapport aangevraagd bij Cendris, dus ik kom zo spoedig mogelijk terug op uw vraag.

@wesselvdh en @wubbert, Cendris heeft geen algemeen rapport beschikbaar. Zij zeggen dat een rapport naar aanleiding van het onderzoek maatwerk is, en voor klanten één-op-één zal worden opgesteld. Wel heb ik een factsheet aan het artikel toegevoegd (onderaan).

Ik vind 11% juist veel. Zeker op een streven van de overheid http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/elektrisch-rijden van 200.000 elektrische auto’s in 2020, is 11% van ongeveer 5 miljoen automobilisten een enorm aantal.
Het is net hoe je de getallen interpreteert.

ik heb ook interesse in het rapport 😉

Als we over 5 jaar ineens met een paar miljoen EV’s zouden rijden hadden we een uitdaging met de uitrol van laadpalen.

Stel, we hebben over 5 jaar 500.000 EV’s op de weg, dan moeten we dus 100.000 laadpalen per jaar aanleggen.

Uitgaande van 52 weken en 5 werkbare dagen komt dan neer dat we dan vanaf NU rond de 384 laadpalen PER DAG moeten gaan plaatsen. Uitdagend, niet alleen logistiek, maar ook voor ons electriciteitsnetwerk.

@widodh: Als er over 5 jaar 500.000 EV’s op de weg zijn, waarom moeten we dan 100.000 laadpalen per jaar aanleggen?

Zo’n auto laad je het grootste deel toch gewoon thuis op aan het stopcontact?

@melkkoe: Een regulier stopcontact is niet aan te raden, want daar komt maar 13A uit. Dus vaak wil je ook een veilige installatie thuis die netjes 16A aan je auto kan leveren.

Dat is dus ook een “laadpaal”, maar dan thuis.

De installateurs zouden het er dus maar druk mee krijgen.

@widodh: Een vast geinstalleerd punt met 32A zekering op een standaard installatie kan, enkele fase. Dat komt mooi overeen met de 6,6kW laders on enkele EV’s

@jehannus: Zit er eigenlijk eem alarm modus. brand/storing melding via de mobiel op bepaalde EV’s

@jehannus: Niet helemaal. Een 32A socket is niet voldoende, want EV’s willen boven de 16A een vast laadstation ivm veiligheid. Een Blauwe/Rode 32A CEE is niet voldoende.

@widodh: is dat ook zo als ze een 6,6kw lader aan boord hebben, worden die dan met gelijkspanning aangevoerd!?

@jehannus: Ja, dat zijn IEC regels die een laadstation verplichten boven de 16A.

Verder leveren laadstations ook gewoon AC, het zijn pas de snelladers die DC leveren.

@widodh: ach ja bosch levert nu ook al voor $450 een lvl2 lader.

@widodh: De energieprijzen zullen inderdaad wel flink gaan stijgen als er iedere nacht 500.000 EV’s aan het net gekoppeld gaan worden.

De infrastructuur zal grondig veranderd moeten worden voor de energieleveranciers.

@melkkoe: wanneer er 500.000 EV met 16A geladen worden komt dit ongeveer neer op 1.8MW elektrische energie.
De piekbelasting van ons net bedraagt momenteel ongeveer 15MW in Nederland. Al met al valt het dus wel mee

@melkkoe: Zeker als je in beschouwing neemt dat de EV’s voor een groot deel ’s nachts in de dalspanning geladen worden.

@melkkoe: foutje. Het is 1.800MW en 15.000MW

@melkkoe: Nu moet je hier wel in mee nemen dat niet AL die EV’s om 23:00 aan springen.

Daarvoor is het slimme energie netwerk van belang dat het laadstation een signaal kan krijgen wanneer er capaciteit is.

Zo kan het laden worden uitgesmeerd over meerdere uren of kunnen EV’s tijdelijk worden geknepen. Uiteindelijk wil je de load zo veel mogelijk over de 24 uur uit smeren zonder dat dit hinder oplevert voor de gebruiker, die wil gewoon een volle accu.

Overigens is 1.8GW niet zo héél erg veel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_elektriciteitscentrales_in_Nederland

3 centrales kunnen dat vermogen al leveren en dat vermogen is nu in de nacht al wel beschikbaar, want dan zijn veel kantoren dicht.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.