Tesla Model S
Vijf Nederlandse teams dingen vanaf 27 mei naar het wereldrecord elektrisch rijden.

Met hun Tesla’s moeten zij binnen 48 uur 4.100 kilometer afleggen. Het huidige wereldrecord staat sinds 2015 op naam van de Duitser Michael Willberg, met 4.020 kilometer. De deelnemers aan de recordpoging bepalen zelf hun strategie en planning: wanneer en waar zij tijdens de rally hun elektrische auto’s opladen en bestuurders wisselen, en hoe hard ze rijden. Als het doel maar wordt behaald.

De rally is een initiatief van E-xpeditie en illustreert dat volgens de organisatie elektrisch rijden niet over de actieradius van een elektrische auto gaat, maar ook om de voordelen van een strategische planning. Met de juiste planning kunnen onmogelijke afstanden gerealiseerd worden met elektrische voertuigen, aldus E-xpeditie.

De vijf teams rijden in Tesla’s die zijn uitgerust met hardware van Fleetmatics. De hardware maakt het mogelijk om de voertuigen realtime te volgen via de website van de organisatie. Daarnaast biedt het inzicht in onder meer de status van de voertuigen – rijdend, stilstaand, inactief –, positie en snelheid. Maar ook richting, geofence, locatie en de stand op de kilometerteller.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

En op 28 mei tonen zo’n 100 Tesla’s aan dat ook een tourtocht van enkele honderden km’s geen probleem is voor de moderne Elektrische auto. Het is de derde keer dat de E-rally wordt verreden (www.e-rally.nl) en tijdens de eerste twee e-rallies werd al € 110.000,- opgehaald voor het goede doel (JustDiggit).

“dat ook een tourtocht van enkele honderden km’s geen probleem is voor de moderne Elektrische auto”

Met die nuance dat het geen probleem is voor Tesla’s, maar aktueel nog wel voor elke andere EV.
Met een Leaf, Zoe etc. etc. moet je wel heul veel geduld hebben hoor. Een paar honderd km op “snelweg-tempo” rijden en “ff snel” opladen aan een Supercharger is voor andere EV’s momentaan nog geen realiteit.

Ik snap niet, politiek gezien, waarom de andere aanbieders van EV’s niet op Tesla’s uitnodiging, om mee te doen met het Supercharger System, zijn ingegaan.
Hun auto’s kunnen momenteel welliswaar niet zo bizar snel laden als een Tesla, maar er is dan tenminste 1 Standaard voor DC laden en die standaard is goed ontworpen plus het heeft alleen maar voordelen voor de klant. Maar nope, ze gaan allemaal zelf het wiel zitten uitvinden terwijl de Patenten van Tesla een ieder kosteloos ter beschikking staan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.