Lina
De bollebozen van TU Eindhoven hebben een wereldprimeur in elkaar geschroefd.

Hun Lina is namelijk ’s werelds eerste bio-based auto. Dat heeft de nodige voordelen en dan hebben we het niet eens alleen over het milieu. De Lina weegt namelijk slechts 310 kilogram, terwijl de auto wel gewoon ruimte genoeg heeft voor vier inzittenden.

De filosofie achter de Lina is simpel. Autofabrikanten doen er alles aan om hun producten lichter te maken. Daarvoor worden kostbare materialen als aluminium en koolstofvezel gebruikt. Dergelijke materialen zijn niet alleen duur, maar ook bewerkelijk en dus kost het meer energie om ze in auto’s te verwerken. Daar is het milieu uiteraard niet bij gebaat. Zoals TU/ecomotive het stelt: de energie die de auto bespaart is alweer opgebruikt bij de productie van het ding. Bovendien zijn genoemde materialen vaak lastiger te hergebruiken.

Lina

Juist om die trend te doorbreken is de Lina zoals aangegeven opgebouwd uit bio-composiet en bio-plastic. Hierbij gaat het om het chassis, de koets en het interieur. Het bio-plastic (PLA, gemaakt van suikerbieten) is in feite het kernmateriaal van de auto. Hieromheen worden platen van bio-composiet gemonteerd. Dit composiet is qua sterkte/gewicht-ratio vergelijkbaar met glasvezel en het spul is gemaakt op basis van vlas.

Je voelde natuurlijk al aankomen dat de Lina wordt aangedreven door een elektromotor. Het vermogen bedraagt 8 kW bij een koppel van 137 Nm, waarmee een topsnelheid van 80 km/u mogelijk is. Lijkt niet veel, maar het gaat bij dit ding natuurlijk vooral om het productieproces, de gebruikte materialen en om het feit dat de Lina zeer milieuvriendelijk is.

Wie de Lina met eigen ogen wil aanschouwen kan van 25 tot en met 28 mei een kijkje nemen in Londen. Dan wordt de auto tentoongesteld tijdens de Shell Eco-Marathon. Van 5 tot en met 9 juni wordt de auto op verschillende locaties in Nederland geshowd.

Lina


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik hoop voor de studenten niet dat het project ook beoordeeld wordt op het ontwerp.

@michaelb: hey man, ik was even vergeten dat jouw zelf ontworpen auto met experimentele materialen de award voor mooiste ontwerp heeft gewonnen

Mooi en trots op dit resultaat! 👍🏻

Kekke velgen voor een zoef mobiel.

Toch eens langsgaan eigenlijk deze week als hij nog in eindhoven staat. Ben wel benieuwd

Hoeveel sterren bij de Euro NCAP?

Wat voor ncap rating heeft dit misbaksel?

@papa: wat is de ontstekingswaarde van jouw bloed?

Doet niet echt terzake hè als je het artikel hebt gelezen

Leuk project. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel veel lelijkere van die ‘project’ autootjes gezien. Best knap gedaan door die studenten.

Op zich een mooi resultaat, maar wel met een hele grote maarrrrr…. Dezelfde als die van bio-ethanol. Hoe meer voedingsstoffen we gebruiken voor zaken anders dan voeding hoe meer we het voedselprobleem vergroten.

@tenaci: wanneer heb jij voor het laatst vlas gegeten. Of een suikerbiet? Bovendien met moderne indoor boerderij flats is het duurzaam kweken van dergelijke producten geen enkel probleem.

@airc: suikerbiet? Ik vermoed dar je minimaal dagelijks suikerbiet eet, of eigenlijk het product waar de biet voor geteeld wordt.
Suiker!

Ok… leuk voor de studenten en super leerzaam allemaal.

Als je dit wilt beoordelen als een ‘échte’ auto dan ‘moet’ er nog een hoop doorontwikkeld worden. Beetje aankleding, veiligheid etc zal de waarden die nu behaalt zijn snel te niet doen. Maar elk begin is er één 🙂

Ik vraag me wel een ding af; is de eigenschap van het meeste biospul niet dat het natuurlijk afbreekbaar is? Hoe lang duurt het dan voordat je dak- en deurloos rond moet rijden?

En de andere kant ook; als het níet biologisch afbreekbaar is, wat is dan de winst voor het milieu? Alleen de energiewinst tijdens de bouwfase?

Ik ben niet cynisch aan het doen, ben oprecht benieuwd welke keuzes er gemaakt zijn. Ik juich het enorm toe dat de basis van auto’s ook wordt aangepakt, dus niet alleen de uitstoot) maar vraag me af wat het beste werkt.

Eigenlijk is dit gewoon een Trabant met een schone motor. Alleen is een Trabant mooier.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.