In ons land hebben de meeste openbare oplaadpunten de capaciteit om driefase-lading te ondersteunen. Toch zijn de meeste elektrische auto’s op de markt hiervoor niet geschikt en gebruiken ze van de beschikbare 11 kWh van een oplaadpunt slechts 3.6 kW (éénfase-lading). Een toekomstige Model S-eigenaar zag dat Tesla ook niet van plan was om de elektrische sedan uit te rusten met driefase-ondersteuning, en is daarom een actie begonnen.

In de VS en in veel andere delen van de wereld is driefase-lading bijna niet van toepassing in oplaadpunten en worden accu’s van EV’s dus ‘bijgevuld’ middels een éénfase stekker & aansluiting. Veel EV’s ondersteunen daarom het driefase-protocol niet. Daar is uiteraard weinig mis mee, maar het opladen kan dus veel efficiënter en vlotter verlopen met een driefase-lader (wat overigens weer iets anders is dan een snellader). Het kan sneller, en in de toekomst zullen autofabrikanten dan ook de driefase-lading omhelzen, maar Tesla is het vooralsnog niet van plan in de Model S die volgend jaar op de markt komt.

Toen een forumlid van Teslamotorsclub.com dit ter oren kreeg bij de introductie van de bètaversie in Californië, is hij een actie begonnen om Tesla te overtuigen van het nut voor een driefase-lader. Een brief (PDF) werd naar CEO Elon Musk gestuurd, begeleid met 39 handtekeningen van sympathisanten. Tot nu toe is er nog geen reactie gekomen op de brief, maar we hopen voor forumlid widodh zijn actie iets oplevert.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nou, het is dus gelukt! De Model S gaat dus 3-fase laden ondersteunen 🙂 Lekker snel opladen bij alle laadpalen in Nederland!

@widodh: Mooi hè. Direct nadat Autoblog het persoonlijk aan Elon Musk had gevraagd, en hij antwoorde met “Good question! Yes, it will”, gooide Tesla deze tweet er uit:

https://twitter.com/#!/TeslaMotors/status/176999624169623552

Daarnaast zal Athlon de Model S opnemen in hun Europese leasevloot. Het begint dus langzaam te rollen. 🙂

Vreemd, dat tesla hier nog geen aandacht aan had besteed. In de VS is er tenslotte ook de beschikking over een 3-fasenet in ster. 277/480 of 120/208 V welliswaar niet voor de meeste consumenten, maar zeker wel voor bedrijven en zo ook voor openbare oplaadpunten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.