Drie op de vier Nederlanders blijft geloven dat de elektrische auto de komende tien jaar een toekomst heeft. Toch is slechts 3 procent van de Nederlanders van plan als volgende auto een elektrische auto te kopen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat iVOX op vraag van Bosch begin november 2013 bij 1.000 Nederlanders liet uitvoeren. Het hoge prijskaartje van een elektrische auto en het geringe rijbereik blijven voor vele Nederlanders een struikelblok. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (68%) kiest voor een benzineauto als volgende auto en nog eens 8 procent overweegt een benzinehybride aan te kopen.

In het onderzoek, dat voor de derde maal werd uitgevoerd, polst Bosch naar de mening van de Nederlander over mobiliteit en duurzaamheid. Niet alleen de auto komt hierbij aan bod. De respondenten werden ook bevraagd over andere vervoermiddelen en het gebruik ervan.

Auto blijft meest gebruikte vervoermiddel

De auto blijft het meest gebruikte privé-vervoermiddel: 72 procent van de respondenten neemt om zich te verplaatsen meestal de auto. Iets minder dan een kwart van de Nederlanders (23%) gebruikt het vaakst de fiets. Bij de vrouwen loopt dit zelfs op tot 27 procent. Op de derde plaats van meest gebruikte voertuigen staat de elektrische fiets met 4 procent. In 2011 was dit nog 2,6 procent.

Terwijl de auto vooral voor vakantie, functioneel vrijetijdsgebruik (kinderen ophalen, boodschappen, etc.) en woon-werkverkeer wordt gebruikt is de fiets het favoriete vervoermiddel voor de vrije tijd.

Nederland blijft benzineland

Een meerderheid van de respondenten rijdt met een benzineauto (79%) en 68 procent zal ook als volgende auto zeker voor een benzine kiezen. De redenen om voor een benzine te kiezen zijn de aankoopprijs en het aantal af te leggen kilometers. Van de respondenten overweegt ook 8 procent een benzinehybride aan te schaffen. De elektrische auto weet slechts 3 procent van de respondenten te bekoren.

Volgens 78 procent van de respondenten kan de traditionele verbrandingsmotor (diesel en benzine) de komende tien jaar nog zuiniger en milieuvriendelijker worden. 68 procent is ook bereid extra voor een zuinigere diesel- of benzineauto te betalen als de totale gebruikskosten hierdoor afnemen.

Gevraagd welke traditionele verbrandingsmotor het meest milieuvriendelijk is, antwoordt 76 procent van de respondenten benzine. Als reden hiervoor wordt een lagere roet- (35%) en CO2-uitstoot (38%) vermeld. Wie een diesel milieuvriendelijker vindt, geeft als voornaamste reden het lage verbruik (40%) en een lagere CO2-uitstoot (39%) op.

Geloof in elektrische auto blijft, prijs grootste struikelblok

Drie kwart van de Nederlanders gelooft in een toekomst voor de elektrische auto. Dat is onveranderd tegenover de vorige enquête in 2011. Toch overweegt slechts 3 procent van de respondenten de aankoop van een elektrische auto (tegenover 1,5 procent in 2011). De prijs blijft het grootste struikelblok: 81 procent van de respondenten is ervan overtuigd dat een elektrische auto duurder is dan een auto met traditionele verbrandingsmotor en 94 procent is ook niet bereid deze meerkost te betalen.

Nederlanders hebben geen realistisch beeld van het kostenplaatje van een elektrische auto: 24 procent denkt dat een elektrische middenklasse-auto tussen de 15.000 en 20.000 euro kost, 23 procent tussen de 20.000 en 25.000 euro en 18 procent tussen de 25.000 en 30.000 euro. Ook als alle kosten (aankoop, onderhoud, opladen en elektriciteitsverbruik) in rekening worden genomen, is 39 procent van de Nederlanders niet overtuigd dat elektrisch rijden goedkoper is, terwijl 38 procent van de respondenten hierover geen mening had.

Naast de prijs blijft ook het rijbereik een groot struikelblok. Iets meer dan de helft van de respondenten (55%) vindt het huidige rijbereik van 150 tot 200 kilometer onvoldoende. Van deze respondenten vindt 71 procent dat een elektrische auto minstens 500 kilometer moet kunnen afleggen vooraleer de accu te moeten opladen.

De Nederlander wil vooral niet lopen zoeken naar een laadpaal voor zijn elektrische auto. Hij wil zijn auto thuis (82%), op openbare laadplaatsen in de stad (73%), op het werk (62%), in de parkeergarage (61%) of aan het tankstation (59%) kunnen opladen.

Overheid moet voldoende laadpalen voorzien

Zestig procent van de respondenten vindt dat de overheid onvoldoende doet om milieuvriendelijke auto’s te promoten. 73 procent vindt dat het de taak van de overheid is om voldoende oplaadinfrastructuur te voorzien en 58 procent vindt dat de overheid premies moet geven.

Daarnaast geeft 39 procent van de respondenten aan voorstander te zijn van het invoeren van lage emissiezones in de stad. Mochten dergelijke maatregelen worden ingevoerd dan zou 47 procent vaker de fiets nemen en 32 procent zou de stad proberen te vermijden. Slechts 6 procent zou zich een nieuwe, milieuvriendelijke auto aanschaffen.


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.