Fossiel is eindig, elektrisch is het heden. Ook degenen die niet kunnen voorzien in een eigen laadvoorziening, moeten hun ev zonder veel omhaal kunnen opladen.

Laadplein lijkt het toverwoord te zijn. Er kan niet langer worden volstaan met een enkel laadpunt, gezien de enorme toestroom van elektrische auto’s die mag worden verwacht. Om die reden maakt het Rijk veel werk van de plaatsing van nieuwe laadpunten.

Er wordt samengewerkt met de netbeheerders en verschillende regio’s:

Provincies Zeeland en Zuid-Holland
G4 (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht)
MRA Elektrisch (provincies Noord-Holland, Flevoland, Utrecht)
Provincies Groningen, Fryslân en Drenthe
Provincies Overijssel en Gelderland
Provincies Noord-Brabant en Limburg

Het komt er eenvoudigweg op neer dat in het hele land extra laadpunten zullen worden geplaatst. Het Rijk en de regio’s trekken elk 15 miljoen euro uit. De aanleg van nieuwe laadpunten wordt uiteraard openbaar aanbesteed.

Het kabinetsstreven is dat in 2030 alle nieuwe auto’s uitstootvrij zijn, de verwachting is dat er in dat jaar 1,9 miljoen elektrische auto’s in Nederland zijn en daarbij horen idealiter liefst 1,7 miljoen laadpunten. Om het aantal laadpunten te halen moeten in 2021 dagelijks 213 nieuwe laadpunten worden geplaatst, in 2025 wordt verwacht dat elke dag opnieuw 550 laadpunten worden geplaatst.

Of deze duizelingwekkende aantallen daadwerkelijk worden gehaald is een tweede. Voor bijna iedere elektrische auto een (publiek) laadpunt lijkt ook wat overdreven, zeker aangezien van de gemiddelde ev vandaag de dag een reëel rijbereik van ongeveer 300 kilometer mag worden verwacht. Dagelijks opladen is daardoor geen noodzaak.

Eerder werden al plannen onthuld voor plaatsing van nieuwe laadpunten in de Randstad.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.