De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa is in 2013 met 5,5 g/km afgenomen naar 126,8 g/km in 2013 ten opzichte van het jaar ervoor.

Dit blijkt uit een voorpublicatie van de marktanalyse van Jato Dynamics. In alle 23 opgenomen landen is de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s gedaald. Voor de 20 grootste merken geldt dat 18 vooruitgang geboekt hebben, waarvan 15 hun gemiddelde onder de 130 g/km hebben gekregen.

Top 20 grote merken met de kleinste CO2-uitstoot
top 20 automerken co2

Renault staat van de automerken bovenaan de lijst met een gemiddelde CO2-uitstoot van 110,1 g/km in 2013, 11,2 g/km minder dan in 2012. Dit is meteen de grootste verbetering van alle grote merken. Hoewel de meer dan 9.000 EV’s die in 2013 op kenteken werden gezet hebben bijgedragen aan dit succes, komt de grootste verbetering van andere producten. Zo zijn de nieuwe Clio en Captur zijn verantwoordelijk voor 45 procent van de verkopen; zij stoten respectievelijk 103,9 en 105,6 g/km uit. Daarnaast hebben verbeteringen in de aandrijflijn de gemiddelde uitstoot van de andere modellen naar beneden geholpen.

Peugeot behoudt zijn tweede plaats met 114,9 g/km. Dit is wederom het resultaat van twee nieuwe auto’s, de 208 en 2008, die een groot deel van de verkopen vertegenwoordigen. Toyota staat op nummer drie met 115,9 g/km, met een verminderde uitstoot voor de Auris en RAV4 en hogere verkoopcijfers voor de hybride Auris en Yaris.

CO2-uitstoot per segment
co2-uitstoot-per-segment

Per segment is de gemiddelde CO2-uitstoot ook gedaald in 2013 ten opzichte van 2012. Het C-segment noteerde de grootste daling met 7,4 g/km naar 118,2 g/km. Dit is met name te danken aan de nieuwe modellen van de Volkswagen Groep in dit segment, de Golf, A3, Octavia en Leon. Opvallend is ook de daling voor het SUV segment met 7,2 g/km naar 158,6 g/km dankzij toegenomen verkopen voor de Opel Mokka, emissiereductie voor de nieuwe Ford Kuga en Toyota RAV4, en de introductie van de 1,6 liter dieselmotor voor de Honda CR-V.

CO2-uitstoot Europese markten
co2-uitstoot europese markten

Hoewel alle 23 onderzochte landen een daling laten zien in de CO2-uitstoot van hun nieuwe auto’s, staat Nederland aan kop met slechts 109,0 g/km. Met 9,7 g/km waren wij ook nog eens de grootste daler, uiteraard dankzij de bijtelling.

Griekenland behoudt de tweede plaats met 111,3 g/km en was na Nederland ook de grootste daler met hun diesels, die nu met 57 procent de markt hebben overgenomen. Portugal gleed van een eerste naar een derde plek met een – nog steeds keurige – 111,6 g/km.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.