“Een visie wordt realiteit.” Met deze woorden werd de nieuwe QUANT e-Sportlimousine onthuld in Genève.

De Quant is de eerste auto met een nanoFLOWCELL aandrijflijn, een onderzoeksmodel om de flow batterijen mee te testen. Twee vloeibare elektrolyten zitten in aparte tanks en circuleren door de cel. In het hart van het systeem scheidt een membraan de twee elektrolytoplossingen, maar laat nog wel een elektrische lading door. Hierdoor kan er elektriciteit worden geleverd aan de aandrijflijn.

De voordelen van nanoFLOWCELL zijn de hogere ladingsdichtheid, betere prestaties en lichtgewicht constructie ten opzichte van gewone energieopslagsystemen. Daarnaast bevat het geen schadelijke stoffen of bewegende delen. Bij 600 V en 50 A levert het systeem 30 kW, wat het een vijf keer zo lange actieradius levert dan de huidige lithium-ion accu’s met hetzelfde gewicht.

De QUANT e-Sportlimousine is een auto van flinke proporties: 5,25 meter lang, 2,2 meter breed en 1,35 meter hoog. Toch is het een sportieve wagen met zijn gull-wing deuren, 1,7 meter lange zijramen, gebogen voor- en achterruit, geen b-stijl, 22 inch wielen en een korte motorkap.

Het interieur van de vierzitter is als een gevechtsvliegtuig, benadrukt door de koolstofvezel monocoque constructie. Op het eerste gezicht is de cockpit rijkelijk versierd met hout, maar zodra de QUANT wordt gestart, lichten de knoppen eronder op. Het hout is zo dun, dat de bediening niet wordt gehinderd.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.