Lexus LS 600h
Eind 2015 zullen de eerste Toyota Mirai’s de showroom inrijden, de volgende ‘Toyota’ met brandstofcel wordt waarschijnlijk een Lexus.

In de Verenigde Staten gaat de Mirai 57.900 dollar kosten en daarmee is het een van de duurste Toyota’s die je daar kunt kopen. En dan is het nog maar de vraag of Toyota winst maakt op de Mirai. Gezien hoge kosten die een brandstofcel met zich mee brengen, is het niet ondenkbaar dat Toyota de Mirai onder kostprijs verkoopt. Ter vergelijking, de catalogusprijs van de Hyundai iX35 FCEV is volgens het kenteken net geen 175.000 euro

Zulke dure techniek leent zich beter in een auto die van zichzelf al in een hogere prijscategorie valt en dat is waar Toyota’s luxemerk Lexus om de hoek komt kijken. Volgens het Australische Motoring.com.au plant Lexus een LS met waterstofaandrijving, die nog boven het huidige topmodel LS 600h moet worden gepositioneerd.

Aangezien een Lexus LS een veel grotere en zwaardere auto is dan de Mirai, ligt het voor de hand dat Toyota de techniek niet 1-op-1 kan overnemen in de Lexus. In plaats van een 113kW elektromotor zou de LS beschikken over een 220kW-sterk exemplaar. Daarnaast zal ook de brandstofcel een hoger vermogen kunnen leveren, 150kW tegenover 114kW in de Mirai. Daar het maximaal te genereren vermogen lager ligt dan het ‘maximale verbruik’ van de elektromotor, zal de Lexus LS FCV waarschijnlijk ook een grotere accu krijgen dan het 1,6kWh-exemplaar in de Mirai. Op die manier kan de elektromotor ook bij volle acceleratie beschikken over voldoende elektriciteit.

Waarschijnlijk zal Toyota de Lexus LS met brandstofcel in 2017 aan het publiek tonen, op tijd om Toyota’s streven om in 2020 tenminste 50.000 waterstofauto’s per jaar te verkopen te helpen realiseren.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Vreemd dat ze niet meteen voor Lexus kozen voor de primeur. Misschien omdat Toyota wereldwijd veel bekender is dan Lexus.

Gezien de beperkte batterijcapaciteit kan je onvoldoende afremmen met de motor/generator.
Waardoor je helaas niet met één pedaal kan rijden,
zoals bij een EV mogelijk is.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.