Tesla Semi in een loods
Betere specificaties voor hetzelfde geld. Dat is het streven van Elon Musk. Iets waar niemand op tegen kan zijn.

En dat terwijl de Tesla Semi al vrij behoorlijke specificaties heeft. De truck accelereert leeg in 5 seconden naar 100 km/u, met belading van 36 ton staat daarvoor een tijd van 20 seconden. Belangrijker nog is het rijbereik, dat moet uitkomen op een ruime 800 km. Dat lijkt op orde voor een aardige binnenlandse route, daarbij is het ook nog eens mogelijk om in een halfuur ruim 640 km aan rijbereik bij te laden. Geen wonder dat verschillende bedrijven hebben ingetekend, om zo snel mogelijk Tesla Semi te kunnen rijden wanneer de productie eenmaal van start gaat.

Maar nu belooft Elon Musk op Twitter dat het allemaal nog spectaculairder wordt:

Meer vrachtwagen voor hetzelfde geld. Hoewel het nog onduidelijk is wat voor specificaties de Tesla Semi dan precies krijgt. De productie moet in 2019 van start gaan, maar of die belofte wordt ingelost is nog even afwachten. In de tussentijd is in ieder geval wel duidelijk dat er druk wordt getest, de truck is al meermaals – EEN, TWEE – rijdend gezien.

Als altijd is er ook de nodige scepsis. In deze analyse komt de Semi er bepaald niet gunstig vanaf. Martin Daum, hoofd vrachtwagens bij Daimler, heeft aan Bloomberg laten weten niet te geloven dat Tesla het prestatieniveau kan waarmaken. Ook Daimler is met elektrische vrachtwagens bestelbussen bezig, zo werd de Mercedes eActros wereldkundig gemaakt,

Ondertussen is pakketdienst DHL ronduit optimistisch. Jim Monkmeyer, President of Transportation bij DHL, is ervan overtuigd dat er per jaar tienduizenden euro’s kan worden bespaard, omdat de Tesla Semi minder onderhoud vergt en omdat de stroomkosten lager zullen uitvallen dan de huidige dieselkosten. Dat zei hij tegen Reuters. DHL heeft tien Tesla Semi’s besteld.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.