Nissan Leaf in Noorwegen
Dat wordt aangetoond door onderzoek uit Nieuw-Zeeland. Het ziet er bepaald niet gunstig uit voor de eigenaars van een Nissan Leaf, de accupakketten lijken op ijltempo te degraderen.

Niet geheel onterecht is het rijbereik iets waar veel aandacht naar uitgaat bij elektrische auto’s. Het is evident dat een fonkelnieuwe elektrische auto een hoger rijbereik heeft dan een exemplaar met een paar ton op de teller. Accupakketten van elektrische auto’s zijn lithium ion-batterijen, die in alle mogelijke elektronica zijn te vinden. Die batterijen slijten en gaan minder goed werken. Wel onderscheidt een elektrische auto zich door goed doorontwikkelde beheersoftware. Er wordt doorlopend gewaakt over de staat van het accupakket. Bovendien functioneert het accupakket het beste wanneer het niet te warm en niet te koud wordt, in milde temperaturen is de werking het best.

Verschillende merken maken om die reden gebruik van actief temperatuurbeheer van het accupakket, daaronder BMW, Renault en Tesla. Maar niet Nissan, het merk maakt alleen gebruik van koeling door de rijwind. En dat is waar het fout gaat. Eerder kwamen er al berichten langs over de Nissan Leaf met het accupakket van 24 kWh, de accu van die auto blijkt behoorlijk hard achteruit te gaan bij gebruik in extreme weersomstandigheden.

Maar ook bij normaal gebruik is een goede gezondheid van de accu allesbehalve gegarandeerd. Voor een Nissan Leaf met accupakket van 24 kWh geldt een capaciteitsafname van ongeveer 3 procent per jaar. Bij de Nissan Leaf met accupakket van 30 kWh ligt de afname in het eerste jaar op 7 procent, daarna bedraagt de jaarlijkse afname liefst 10 procent. Dat is fors en niet in lijn met de verwachtingen van de fabrikant. Nissan gaat uit van 80 % van de oorspronkelijke capaciteit na vijf jaar.

Daarbij moet wel de opmerking worden gemaakt dat er per auto de nodige verschillen kunnen zijn. De ene Nissan Leaf heeft na anderhalf jaar nog de volledige accucapaciteit, terwijl de andere op 85 % zit. Snelladen lijkt niet erg nadelig te zijn, bij een tellerstand van 10.000 km en 150 snellaadsessies is er een capaciteitsverlies van 0,9 %.

Het onderzoek Accelerated reported battery capacity loss in 30 kWh variants of the Nissan Leaf, is zorgvuldig opgesteld en peer reviewed en werd uitgevoerd door Flip the Fleet, een organisatie die elektrisch rijden in Nieuw-Zeeland bevordert. Allesbehalve bashers van alles wat met elektrisch rijden te maken heeft.

Dit roept om meer van dit soort onderzoeken. Sommigen stellen vraagtekens bij de levensduur van elektrische auto’s, waarbij het accupakket de zwakste schakel zou zijn. Het is nog maar de vraag of dat terecht is. Van de Tesla Model S is bekend dat de accupakketten een behoorlijke levensduur hebben. Verder onderzoek, naar andere ev’s is niet bekend.

Verval van de accu van de Nissan Leaf
Verval van de accu van de Nissan Leaf, het verschil tussen het 24 kWh-accupakket en 30 kWh-accupakket is duidelijk zichtbaar


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.