Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën denkt erover na om de geplande verhoging van 0 naar 7 procent bijtelling voor elektrische auto’s te verminderen.

Zodra het fiscale voordeel voor EV’s komt te vervallen, zullen er (nog) minder mensen de overstap wagen. Dit is waar de RAI Vereniging en BOVAG voor vrezen. “Waar deze auto’s nu nog zeer interessant zijn voor de zakelijke rijder vanwege hun fiscale stimulering, zal de markt voor volledig elektrische auto’s bij een bijtelling van 7 procent waarschijnlijk volledig tot stilstand komen”, aldus de RAI.

Of EV’s hun 0 procent bijtelling behouden of dat er een percentage kleiner dan 7 moet worden afgedragen is nog niet bekend, maar “gratis” zakelijk rijden is zeker een mogelijkheid. Volgens Weekers moet er wel een compromis komen: “Er valt met mij over een extra schijf of regeling te praten, maar dan moet er iets anders worden geschrapt”.

Uiteraard heeft de overheid zelf ook baat bij het terugdraaien van de verhoging. De groei van het aantal EV’s op onze wegen is voornamelijk te danken aan de financiële voordelen die wij in Nederland aangeboden krijgen. Toen eind vorig jaar de federale steun in België wegviel door de afschaffing van belastingvermindering voor elektrische voertuigen, kelderde de EV-verkoop bij onze zuiderburen met maar liefst 60 procent in het eerste kwartaal.

Een soortgelijk scenario kan zich dus ook in Nederland afspelen. Door elektrisch rijden fiscaal minder aantrekkelijk te maken snijdt de overheid zichzelf in de vingers. Hun doelstelling is om in 2015 15.000 tot 20.000 elektrische voertuigen op de weg te hebben. Om dit te bereiken moet de groei aanhouden. (Via Algemeen Dagblad)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik ben wel benieuwd naar wat er dan wel geschrapt mag worden. Daar zal mister finance vast wel ideeën over hebben.

Er mag zeker een differentiatie komen tussen pure EV’s zoals de Zoe, Leaf en Model S enerzijds (liefst 0% of anders de 3% die werd voorgesteld in het milieuakkoord) en anderzijds de plug-in hybrides zoals de Ampera/Volt, V60 en Outlander (7% of de 8% uit het milieuakkoord).

@mattraket: Denk dat je daar een goed punt hebt. Het aantal EV’s op de weg is nog klein en dan is de impact van zo’n regel ook klein.

Je ziet het misbruik van de bijtelling ook vooral bij mensen die een Plugin rijden.

@widodh: aansluitend bij jou opmerking. Ik zie in mijn woonplaats minstens 3x een V60 D6 het meerendeel van de tijd op de oprit staan. Over subsidiezuigen gesproken.

Wat mij betreft mag de overheid de (plug-in)hybrides ook nog wel subsidiëren met de strafclausule dat zoveel mogelijk elektrisch gereden moet worden. De leasemaatschappij heeft toch al inzicht in het brandstofverbruik. Bij meer dan 10 of 20% afwijking (wat realistischer is), gewoon volledig 14 of 20% bijtelling innen. Ook achteraf wat mij betreft.
Dat zou het systeem al behoorlijk rechttrekken.

@Crosscabouter: Helaas leiden de goede hier onder de slechten. Ik ken ook mensen die verslaafd zijn aan het opladen en er echt een sport van maken. Die gebruiken de auto waarvoor hij gemaakt is.

Een strafclausule is zeker op zijn plaats naar mijn idee.

Overigens is niet elke auto lease, dus dat gaat niet op.

@widodh: Mijn neef valt ook in de door jou aangehaalde categorie met zijn Ampera, maar toch. Mijn gevoel zegt dat er dan maar weinig goede zijn :(. Hopelijk bedriegt mijn gevoel hier.

Bij eigenaarschap is het wel lastiger aan te pakken. Daar speelt het hele bijtellingsverhaal natuurlijk niet. Voor mensen die de auto’s (op naam van de zaak) kopen, weet ik zo even geen clausule te bedenken.

@Crosscabouter: Ik doelde vooral op mensen met een personal holding die de auto zelf kopen op hun BV en geen lease maatschappij gebruiken.

Het enige inzicht in verbruik is daar de boordcomputer van de auto.

@widodh: bij de accountant zijn toch de brandstofkosten bekend? Bij de dealer wordt toch al de km stand afgelezen bij de APK of bij een onderhoudsbeurt………….
Laat maar, te veel haken en ogen. Dan maar accepteren dat er mazen in de wet blijven bestaan. Ik zit zelf ook niet te wachten op een alwetende overheid.

Ben benieuwd of 0% in stand gehouden wordt, zou wel mooi zijn voor de volledig elektrische auto’s. Ik zou er, als het kan, nu nog snel 1 kopen voor eind 2013 want voor je het weet is 0% verleden tijd….

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.