Tesla Model S in de fabriek
Bedrijven, zowel groot als klein, krijgen vaak tips van buitenaf om hun succes te vergroten. Echter, het advies dat Tesla CEO Elon Musk kreeg van investeringsmanager Jeffrey Gundlach, is wel erg verrassend.

Dit jaar alleen al moeten de leveringen van Model S’en met meer dan 56 procent stijgen en de introductie van de Model X laat niet lang meer op zich wachten. Hier zijn accu’s voor nodig. Veel accu’s. Om verzekerd te zijn nooit een tekort te krijgen en de prijs van lithium-ion accu’s naar beneden te halen, kondigde Tesla afgelopen februari aan een megafabriek te bouwen.

Echter, Gundlach denkt dat het beter zal zijn voor Tesla om te stoppen met het bouwen van auto’s en zich te richten op de productie van accu’s. Zodra de fabrieken (meervoud) draaien, wordt de wereldwijde productie van lithium-ion accu’s verdubbeld.

Het is niet aannemelijk dat Musk dit advies ter harte zal nemen; daarvoor staat hij te sterk achter zijn product. Het zijn de auto’s, niet de accu’s an sich, die een verandering teweeg moeten brengen. Als de mega-accufabriek á 5 miljard dollar voor 2017 wordt geopend, mogen we binnen drie jaar goedkopere EV’s van Tesla verwachten.

Toch is de toekomst van hun auto’s niet zeker. Analisten van Standard & Poor’s Corp. gaven Tesla zelfs een “junk” status, wat betekent dat het bedrijf als kwetsbaar wordt gezien. Volgens S&P heeft Tesla een “beperkte product focus, geconcentreerde productie, kleine schaal ten opzichte van de concurrenten, beperkt zicht op de vraag naar hun producten op lange termijn en beperkte ervaring met uitvoeringsrisico’s die op kunnen doemen bij het managen van parallelle productie in grote hoeveelheden.”

Is een nieuwe focus, en wel op de accu’s in plaats van auto’s, de oplossing? Met de toenemende vraag naar betere en goedkopere accu’s hebben de Tesla accufabrieken op zichzelf het potentieel om veel geld op te brengen.

De voorbereidingen voor de Tesla mega-accufabrieken zijn al in volle gang, maar een beslissing over de locaties wordt pas eind dit jaar genomen. Wel vinden er volgens Musk iedere dag gesprekken plaats met Panasonic, de hoofdleverancier van batterijcellen bij Tesla, over hun betrokkenheid bij het project. De Japanners willen graag de enige producent zijn in de fabriek. Zij hebben erg kunnen profiteren van Tesla, die inmiddels de grootste consument van batterijen ter wereld is geworden, en willen dit uiteraard vol kunnen houden.

Veel concurrentie wordt er niet verwacht nu Tesla recent een deal van 7 miljard dollar heeft gemaakt met Panasonic om 300.000 Model S’en van een accu te kunnen voorzien. Toch moet Tesla nog op zoek naar partners bij de overheid en op het gebied van ruwe materialen, omdat er ook accu’s als stationaire energieopslag (bijvoorbeeld voor Solar City) ingezet zullen worden.

Meer informatie over de Tesla megafabriek is HIER te lezen.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.