Mitsubishi start met het aannemen van orders voor de elektrisch aangedreven Outlander Plug-in-Hybride EV (PHEV). Volgend jaar mei begint de productie voor Europa waarna de auto medio juli in de showrooms verschijnt. De Europese homologatie moet nog plaatsvinden, maar geïnteresseerden kunnen hun Outlander PHEV nu alvast bestellen bij de Nederlandse Mitsubishi dealers.

Géén bijtelling voor een SUV
De vraag wordt in sterke mate beïnvloed doordat de CO2-uitstoot minder dan 49 gram bedraagt. Hierdoor valt de Outlander PHEV in de zakelijk interessante 0%-bijtelling categorie. Ook is de Outlander PHEV vrijgesteld van wegenbelasting en komt het model in aanmerking voor diverse subsidieregelingen. Daarnaast biedt de auto wel gewoon plaats aan 5 personen, heeft deze een gecombineerde actieradius van bijna 900 kilometer, vierwielaandrijving en mag maar liefst 1.500 kg trekken.

60 km elektrisch
Ondanks de aanwezigheid van een verbrandingsmotor beschouwt en presenteert Mitsubishi de auto als een EV. Met een volgeladen accupakket bedraagt de elektrische actieradius meer dan 60 km, voor de meeste mensen is dat voldoende om woon-werkverkeer dus volledig elektrisch af te leggen. Ook is elke Outlander PHEV standaard uitgerust met de mogelijkheid tot snelladen, eveneens uniek voor een PHEV. De verwachting is dat het aantal snelladers in Nederland snel zal worden uitgebreid waardoor je ook werkelijk zoveel mogelijk kilometers elektrisch zult kunnen afleggen. Ook betekent dit dat het verbruik in de praktijk gunstiger kan uitpakken dan de, volgens de Japanse meetcyclus, opgegeven 1 op 67.

4WD
De Outlander PHEV is standaard voorzien van vierwielaandrijving (S-AWC) door middel van twee 60kW elektromotoren (één op de vooras, één op de achteras). Dit elektrische S-AWC systeem met Active Yaw Control moet voor een goed wegligging zorgen. Daarnaast is er de keuze om met de 4WD lock modus de aandrijving 50:50 te verdelen over de voor- en achteras.

12 kWh
De voeding van de elektromotoren komt uit een 300V Lithium-ion accupakket met een capaciteit van 12kWh. Met de standaard laadkabel kan dit pakket in ongeveer 6 uur worden opgeladen. Daarnaast beschikt de auto over een 2.0 liter benzinemotor die, gekoppeld aan een 70kW generator, beide elektromotoren van stroom kan voorzien. Dankzij deze benzinemotor is de maximale rijafstand onbeperkt, zolang er brandstof aan boord is. Onder bepaalde omstandigheden zal de brandstofmotor, middels een slimme koppeling, ook een directe verbinding maken met de vooras.

Automatische aandrijflijn
De Outlander PHEV is niet voorzien van een versnellingsbak, conventionele dynamo en startmotor. De brandstofmotor wordt, indien noodzakelijk gestart met de gekoppelde generator. De starttijd is zo kort dat hierdoor het conventionele startgeluid niet hoorbaar is. De Outlander PHEV is voorzien van een ‘Drive-Selector’ waarmee de berijder bepaald of voor- of achteruit wordt gereden. De aandrijflijn werkt volledig automatisch en de bestuurder hoeft geen drive-mode te selecteren. De Outlander PHEV kent weliswaar drie drive-modes echter is de auto zo ontwikkeld dat altijd de meest efficiënte aandrijfmodus wordt gekozen.

Pure EV mode: hierin wordt 100% elektrisch gereden, met een maximale rijafstand van meer dan 60km en een maximale snelheid van 120 km per uur.

Series Hybrid Mode: hierin zorgt de benzinemotor voor de stroom die nodig is om de elektromotoren te laten functioneren. Deze drive mode zal zich voordoen bij bijvoorbeeld een lage SOC (State Of Charge: energieniveau van het accupakket) of bij bijvoorbeeld krachtig accelereren. Er is in deze modus dus géén directe aandrijving aan de voorwielen door de verbrandingsmotor. Het activeren van de series hybrid-mode is afhankelijk van de SOC van het accupakket en het gevraagde vermogen.

Parallel Hybrid mode: In deze modus zal de benzinemotor rechtstreeks de voorwielen aandrijven. Ook zal de achterste elektromotor een gering koppel op de achteras overbrengen. Hier werken de verbrandingsmotor en de elektromotor dus parallel aan elkaar. Bij acceleratie zal de elektromotor aan de voorzijde ook worden geactiveerd en zal het koppel van de achterste elektromotor worden verhoogd voor een vloeiende en krachtige acceleratie. Bij constante snelheid zullen verbrandingsmotor en achterste elektromotor weer zo efficiënt mogelijk samenwerken. Deze modus zal in de praktijk voornamelijk voorkomen bij hogere snelheden (bijvoorbeeld lange afstandsrit op snelweg). De parallelle modus kan inschakelen tussen de 55km/h en 125km/h, inschakeling is afhankelijk van de SOC en gebruiksomstandigheden.

Charge & Save Modi
Met de Charge-modus bestaat de mogelijkheid om tijdens het rijden het accupakket tot maximaal 80% op te laden met de generator. Ook is het mogelijk om met de Save-modus de accucapaciteit stabiel te houden op bijvoorbeeld 50%.

Prestaties en verbruik
De belangrijkste prestaties en verbruikscijfers (volgens de Japanse JC08 testcyclus) worden hieronder weergegeven (onder voorbehoud van definitieve Europese homologatie, welke in het voorjaar van 2013 wordt verwacht):

– Gecombineerde CO2 emissie: < 49 gram
– Actieradius elektrisch: circa 60 km
– Gecombineerde actieradius elektrisch en benzine: circa 897 km
– Gemiddeld gecombineerd brandstofverbruik: ongeveer 67 km per liter (indicatie JC08 homologatiewaarde, EU waarde nog niet definitief vastgesteld)
– Maximum snelheid elektrisch: 120~125 km per uur
– Topsnelheid: elektronisch gelimiteerd op 170 km per uur
– Ledig gewicht: (±) 1.800 kg
– Trekgewicht: 1.500 kg (geremd)

Laden
Er zijn verschillende manieren om het Lithium-Ion accupakket van de Outlander PHEV te laden. Met een ‘gewone’ Schuko stekker, dit snoer zit standaard bij de auto. Door middel van de CCID box die tussen de stekker en de auto zit, wordt de maximale laadstroom afgeregeld tot maximaal 10 Ampère. Uiteraard is deze beperking om overbelasting van het stopcontact tegen te gaan.Op deze wijze laadt de batterij in ongeveer 6 uur op.

Mode 3 laden met een Mennekes stekker, dit snoer zit standaard in het Afleverpakket EV. Met het laadsnoer met deze stekker kan er veilig en sneller (maximaal 16 Ampère) worden geladen. Met dit snoer kan ook veilig worden geladen op publieke laadpunten. Met deze methode kan de PHEV in ongeveer 4 uur worden volgeladen.

Snelladen: deze aansluiting is standaard op alle versies. Hiervoor is geen snoer benodigd, aangezien deze onderdeel is van het snellaadstation. Momenteel kan op een beperkt aantal plaatsen volgens deze methode worden geladen. Door verschillende partijen worden plannen ontwikkeld om het aantal snellaadstations de komende jaren sterk te laten groeien.

Prijs-update
De prijs begint bij 43.490 euro voor de Outlander PHEV Intense+. De Outlander PHEV Instyle, met onder meer lederen bekleding, stoelverwarming en een schuifdak, staat vanaf juli voor 48.990 euro bij de dealer. De voorlopige topversie is de Instyle+ voor 51.990 met zaken als Forward Collision Mitigation System, Adaptive Cruise Control en Lane Departure Warning.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.