Mitsubishi Outlander PHEV
Het werkelijke verbruik, zowel brandstof als elektriciteit, ligt in de praktijk vaak hoger dan de fabrikant opgeeft. De Zwitserse Mitsubishi-importeur heeft aangetoond dat de waardes voor de Outlander PHEV wel haalbaar zijn.

Mitsubishi Motors claimt voor de plug-in hybride Outlander PHEV een actieradius van 824 kilometer in de gecombineerde hybridemodus. De Zwitserse Mitsubishi-importeur wilde weten of dat in de praktijk ook haalbaar is en schakelde daarvoor de Zwitser Felix Egolf in; een pionier op het gebied van ultrazuinig rijden over lange afstanden.

Egolf vertrok op 12 mei in een hybride Outlander van het hoofdkwartier van de Zwitserse importeur in Härkingen en reed via Basel en de Vogezen naar Metz. Daarvandaan kwam hij via Luxemburg en België in Nederland. Eindpunt van de reis was de Nederlandse Mitsubishi-importeur in Amstelveen, waar Egolf op 14 mei arriveerde. De route begon in heuvelachtig gebied en 38 procent van de reis voerde over snelwegen.

Bij aankomst in Amstelveen gaf de kilometerteller 729 kilometer aan en de resterende actieradius was nog eens ruim 90 kilometer. Vervolgens reed Egolf met de Outlander PHEV voor een fotoshoot nog naar Amsterdam en Utrecht. De boordcomputer gaf een kilometerstand van ruim 830 aan toen de Outlander PHEV voor het eerst sinds het vertrek weer werd volgetankt. Er ging 45,14 liter benzine in de tank, wat betekent dat het verbruik 5,44 l/100 km bedroeg. Het elektriciteitsverbruik bedroeg ongeveer 1 kWh/100 km.

Mitsubishi Motors geeft volgens de officiële norm een actieradius op van 824 kilometer. Dat blijkt dus in de praktijk daadwerkelijk haalbaar. Natuurlijk moet de berijder goed anticiperen in het verkeer en slim gebruikmaken van de plug-inhybridetechniek. Dat wil zeggen: de accu opladen tijdens het rijden (CHARGE) of de energie opslaan (SAVE) en voortdurend het regeneratiesysteem benutten, waarmee tijdens het remmen elektriciteit wordt opgewekt, die wordt opgeslagen in de accu.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat me niet helemaal duidelijk wordt uit het verhaal is, hebben ze de Outlander ook bijgeladen onderweg? (aan de stekker)

Natuurlijk niet. Ik haal 1400km op een tank, maar hang wel 2-4 keer per dag aan een laadpaal.

Was het officiele verbruik niet iets van 2 liter/100km? :-/

“Het doel is een gecombineerd brandstofverbruik van 61 km/liter of minder, wat een stuk beter is dan auto’s met een conventionele verbrandingsmotor, en een bereik van meer dan 880 km.”
http://www.groen7.nl/mitsubishi-outlander-phev-debuteert-in-parijs/

61km/liter is dus 1,63l/100km. Ik snap de cijfertjes niet echt blijkbaar, hoezo is die 5,44 l dan het opgegeven verbruik? Ook beloofden ze toen dus 880km 😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.