Mitsubishi Outlander PHEV
Na 3.529 loodzware kilometers hebben de Australiërs Steve Glenny en Bernie Webb een 19e positie behaald in het eindklassement van de Australasian Safari 2014.

De Australasian Safari 2014 is een van de zwaarste rally’s van Australië. Team Mitsubishi Ralliart Australia (TMR Australia) ging de uitdaging aan met een Mitsubishi Outlander PHEV, die zijn betrouwbaarheid eerder dit jaar tijdens de Asia Cross Country rally al had bewezen. Tijdens de rally – die van 19 tot en met 27 september in het westen van Australië werd verreden – liet de plug-inhybride aandrijflijn van de Mitsubishi Outlander geen enkele steek vallen. Steve Glenny en Bernie Webb legden het parcours af in 57 uur, 49 minuten en 14 seconden, goed voor de negentiende positie in het eindklassement en de eerste plaats in de hybrideklasse.

Aanpassingen conform FIA reglementen

De Mitsubishi Outlander PHEV van TMR Australia – de enige plug-in hybride in de rally – is op enkele punten aangepast om te voldoen aan de veiligheidseisen van de FIA. De auto is voorzien van een veiligheidskooi, een andere brandstoftank en beschermdelen aan de voor- en onderzijde van de carrosserie. Ook zijn de wielophanging en de remmen aangepast en is de Outlander PHEV voorzien van rallybanden. De plug-in hybride aandrijflijn en de S-AWC vierwielaandrijving zijn echter identiek aan die van de productieversie.

Veelbelovende start

De overwinning in de hybrideklasse is volledig toe te schrijven aan de betrouwbaarheid van de aandrijflijn – bestaande uit Mitsubishi’s 2,0-liter MIVEC-benzinemotor en de 60 kW sterke elektromotoren op de voor- en achteras – en het Super All-Wheel Control 4×4-systeem.

TMR Australia begon voortvarend en eindigde de proloog als vijftiende van de 26 deelnemende auto’s. De volgende dag toonde de PHEV zijn veelzijdige karakter en gaf geen krimp tijdens de lange proeven over onverharde wegen. Door continu energie terug te winnen op de verharde wegen, functioneerde het Twin Motor 4WD-systeem optimaal in de zware omstandigheden van de rally. De Outlander PHEV kwam na de eerste etappe op 21 september als zeventiende over de finish. TMR Australia eindigde de tweede etappe als zestiende en ondanks de tegenslag van drie lekke banden wist het team op 23 september toch nog als dertiende te finishen.

Maar ook tegenslagen…

De vierde etappe eindigde in mineur. Halverwege de “special stage” botste de Outlander PHEV op een grote bult in het parcours, waarbij het stuurhuis flinke schade opliep. TMR Australia was genoodzaakt zich terug te trekken voor deelname aan etappe vijf en kreeg een straftijd van 16 uur en 50 minuten. Het team viel daardoor terug naar de zeventiende positie in het klassement.

Nadat het team het stuurhuis vervangen had, liep TMR Australia in de zesde etappe wederom flinke vertraging op. Tijdens een inhaalactie raakte de linker voorwielophanging dusdanig beschadigd dat de etappe niet meer fatsoenlijk kon worden uitgereden. TMR Australia kreeg opnieuw een straftijd – 16 uur en 42 minuten – waardoor het team terugviel naar de twintigste positie overall.

De laatste etappe verliep echter snel en foutloos, waardoor TMR Australia toch nog een plekje steeg op de ranglijst.

Tevreden met eindresultaat

“Tijdens de laatste twee edities van de Asia Cross Country Rally hebben we de betrouwbaarheid van Mitsubishi’s plug-inhybride aandrijflijn al aangetoond. Het verzamelen van extra gegevens onder zeer uiteenlopende omstandigheden is waardevol voor de verdere ontwikkeling van de hybridetechniek”, aldus Yoshihiko Ototake, Technical Director bij MMC. “Daarom hebben we besloten om TMR Australia dit jaar technisch te ondersteunen met drie PHEV-experts. Het geeft ons veel voldoening te zien dat onze Twin Motor 4WD en S-AWC-systeem uitstekend presteerden onder zware omstandigheden, terwijl grote SUV’s en pick-ups meerdere keren vast zaten.”


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.