De plug-in hybrides van Volvo en Mitsubishi, de V60 Hybrid en Outlander PHEV, zijn uitverkocht voor 2013. Wie één van deze auto’s nu besteld, kan bij de levering in 2014 niet meer profiteren van de 0%-bijtellingscategorie.

Slecht nieuws voor ons, goed nieuws voor Mitsubishi. De accuproblemen hebben blijkbaar geen effect gehad op de verkoopcijfers van de Outlander PHEV. Vorig jaar werden er 3.580 stuks van verkocht, dit jaar zijn er zo’n 10.000 van besteld. Dat is een toename van maar liefst 200 procent.

Volvo verkocht 3.000 V60 Hybrids in Nederland, een lager aantal dan voor de Outlander PHEV. Desondanks is dit aantal 70% van de gehele productie van de auto.

Omdat de levering van de auto’s niet vóór 2014 plaats kan vinden, zal er 7 procent in plaats van 0 procent bijtelling over betaald moeten worden. Er is voor zover bekend nog geen sprake van het doorverkopen van al getekende orders, die wèl onder de 0 procent bijtelling vallen.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zodra de tenaamstelling wijzigt geld ook het bijtellingstarief van dat moment. Overschrijven in 2014 is dus 7% bijtelling.

Al is 7% nog steeds érg weinig natuurlijk.

… en zeker de helft van de bestuurders gaat ongegeneerd rondcrossen met 0% bijtelling zonder ooit de stekker in het stopcontact te steken. Want de baas betaalt de benzine toch wel. Maar goed dat die 0% verdwijnt. De volledig elektrische auto’s is een ander verhaal, die kun je niet ‘msibruiken’ dus daarvoor mag de 0% regeling nog wel een tijdje verlengd worden.

@mattraket: Eens! Maar vergeet niet, er zijn ook werkgevers zoals ik.

Wij spreken een MAXIMAAL verbruik met de werknemer af. Haal je dat niet? Dan betaal je lekker zelf.

Zo eisen wij bij een werknemer van ons minimaal 1:30 met een plug-in hybride, anders betaal je lekker zelf bij.

Laatst sprak ik wel iemand die vol trots vertelde dat hij zijn Ampera nooit oplaad maar wel met 0% bijtelling rijd, die heb ik recht in zijn gezicht ronduit asociaal genoemd.

@widodh: heeft de betreffende werknemer dan ook een vrije auto-keuze?

@melkkoe: Ja, maar hij koos bewust voor de Outlander.

Verder spreken wij bij alle auto’s die rijden een maximaal verbruik af, want wij betalen de brandstof, maar niet om lekker te scheuren, dat is geen onderdeel van de arbeidsvoorwaarde.

Continue 160km/h op de linkerbaan gaan wij niet betalen.

@widodh: daar is natuurlijk wel wat voor te zeggen. Ik zou ook niet klagen mocht ik een outlander van de zaak rijden.

Maar is het niet zo dat het verbruik van een hybride wordt berekend bij een start met lege accu’s?
De NEDC-cyclus is maar 11 kilometer. Dan zou je met een plug-in-EV dus geen druppel benzine verbruiken.

Die man met zijn ampera haalt de 27 g/km in theorie gewoon en is hiermee dus niet direct associaal te noemen.

@melkkoe: Die test wordt gedaan met volle accu’s meen ik.

Maar die 1:30 is prima te halen aangezien al het woon-werk verkeer elektrisch kan en er ook een laadpaal bij het werk is.

@widodh: Je doet het goed! Het is dat wij nog geen leaseauto’s voor onze werknemers hebben, anders zou ik dat idee zo overnemen.

@mattraket: uiteraard geheel in het belang van het milieu en zeerzeker niet omdat het gewoon geld op gaat leveren. Ga je dan wel een vergoeding betalen voor de energierekening van je werknemer? Anders ga ik mijn auto echt niet thuis aan het stopcontact hangen.

@melkkoe: uiteraard ga je dan als werkgever de stroomrekening van de werknemer betalen, dat lijkt me logisch (voor zover dat stroom betreft die voor de auto is gebruikt, wat met een laadpaal eenvoudig is bij te houden; je krijgt als werkgever maandelijks een mail met daarin een overzicht van de verbruikte kWh’s)

Loserbakken !

@bartsmit: wacht maar tot de benzine naar de 4 euro gaat, dan zien we wel wie er verliest. In elk geval verlies je dan een hoop geld. Verder veel succes met je speelgoed, Bart Smit. 🙂

@tezla: Let op mijn woorden. Over 10 jaar lachen we ons rot over die loodzware stroom- en bagageslurpende electrische auto’s. Dan zeggen we tegen elkaar; Weet je nog hahahahaha….?

@bartsmit
Zo’n beetje als ik over 6 maanden ga lachen om al die bagage en benzineslurpende fossielen met mijn Tesla Model S? 🙂

@tezla: … en ik over 3 of 4 maanden al, can’t wait.

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een Outlander PHEV met levering in 2013, ik heb er eentje besteld, maar wil er eigenlijk vanaf. Dus als ik iemand anders blij kan maken…

@markmunne:

Hoi,

Ik las je berichtje over de Mitsubishi outlander phev en heb wel interesse. Mocht je de auto nog weg willen doen, neem dan even contact met mij op. Ik wil dan graag weten welke type en kleur en opties je hebt gekozen.

De buitenlandse dealer is de eerste die desbetreffende auto ten naam gesteld is. De 2e ten naam gestelde heeft geen recht op WIA en andere interessante aftrekposten.

Gekke vraag misschien: waarom zijn alleen de Volvo V60 plugin hybrid en Mitshubusi Outlander uitverkocht? Er zijn toch veel meer merken die hybrids kunnen leveren.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.