Mitsubishi onthult de Outlander PHEV op de Autosalon van Parijs 2012. De Outlander PHEV maakt gebruik van het Plug-in Hybrid EV System, een door Mitsubishi ontwikkelde aandrijflijn. Volgens de Japanners is het ’s werelds eerste plug-in hybride SUV en biedt het beste van drie werelden: de milieuprestaties van een elektrische auto (EV), het bereik van een conventionele interne verbrandingsmotor (ICE) en de on- en offroadprestaties van een SUV.

Het Plug-in Hybrid EV System van de Outlander PHEV is gericht op de midden- en hogere klasse, die een groter bereik vereisen, en combineert de bewezen EV-technologieën uit MMC’s i-MiEV – de 100% elektrische auto die in 2009 op de markt kwam – met de modernste milieutechnologieën voor verbrandingsmotoren, waaronder MMC’s MIVEC variabele kleptiming. Dankzij het elektrische vermogen van de aandrijfaccu, die thuis, bij een oplaadpunt of tijdens het remmen wordt opgeladen, levert het Plug-in Hybrid EV System van de Outlander PHEV zuinige prestaties. Het doel is een gecombineerd brandstofverbruik van 61 km/liter of minder, wat een stuk beter is dan auto’s met een conventionele verbrandingsmotor, en een bereik van meer dan 880 km.

MMC lanceert de Outlander PHEV begin 2013 op de Japanse markt, om het model vervolgens te introduceren in Europa, Noord-Amerika en op andere markten over de hele wereld. Enkele van de hoofdkenmerken worden hieronder besproken.

EV Drive Mode
EV Drive Mode is een volledig elektrische stand waarin de motoren voor en achter de auto aandrijven met alleen elektriciteit uit de aandrijfaccu. Met een brandstofverbruik van nul en geen CO2-uitstoot geniet de bestuurder in deze stand van stille en zeer milieuvriendelijke prestaties.

Series Hybrid Mode
In Series Hybrid Mode functioneert de benzinemotor als generator die elektriciteit levert aan de elektromotoren. Het systeem schakelt over op deze stand als de acculading onder een vooraf ingesteld niveau zakt en als er meer vermogen vereist is, bijvoorbeeld bij inhalen of heuvelop rijden.

Parallel Hybrid Mode
In Parallel Hybrid Mode levert de benzinemotor het meeste vermogen, waar nodig geassisteerd door de elektromotoren. Het systeem schakelt over op deze stand bij hogere snelheden waarbij de benzinemotor veel vermogen moet leveren.

55 km
Dankzij de 12 kWh lithium-ion accu met hoge capaciteit beschikt de Outlander PHEV over een bereik van meer dan 55 km in de EV Drive Mode (volgens de JC08-testcylcus*4), genoeg voor volledig elektrisch rijden in de meeste dagelijkse omstandigheden*5.

De bestuurder kan ook handmatig overschakelen op de Battery Charge Mode waarin de benzinemotor als generator functioneert en de aandrijfaccu oplaadt, of de auto nu stilstaat of rijdt. De Battery Charge Mode geeft de bestuurder de flexibiliteit om de benzinemotor als generator te gebruiken wanneer gewenst.

Twin Motor 4WD-systeem biedt superieure respons
De Outlander PHEV is uitgerust met een Twin Motor 4WD-systeem dat bestaat uit onafhankelijke elektromotoren die de voor- en achterwielen aandrijven. Naast een verminderd frictieverlies biedt Twin Motor 4WD een betere respons en nauwkeurigere controle dan conventionele mechanische systemen. Dit wordt bereikt zonder aandrijfas of andere mechanische componenten zoals bij conventionele mechanische aandrijflijnen. Het Twin Motor 4WD-systeem is geïntegreerd met Mitsubishi’s bewezen S-AWC (“Super All wheel Control”), een controlesysteem voor de rijdynamiek dat optimale stabiliteit en offroadprestaties levert en waarborgt dat de auto zich gedraagt zoals de bestuurder wil.

In 2013 komt de Outlander PHEV ook in Nederland op de markt.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.