Met turbo’s, directe injectie en variabele nokkenas bij in- en uitlaat (dubbele VANOS) worden prestaties en efficiëntie verbeterd. Ook wordt het start-stop systeem nu toegepast op de automatische versnellingsbakken.

Sinds 1959 is het go-kart gevoel het hart van het merk-DNA. Tegenwoordig heeft ieder lid van de MINI-familie de combinatie van lichtvoetig rijgedrag, goede efficiëntie, modern comfort en veiligheid zonder compromissen. Met de typische innovatieve kracht die verwacht wordt van een premiumfabrikant probeert MINI de maatstaf te zetten bij het ontwikkelen van voertuigen en technologieën welke vertalen in een unieke ervaring.

Een nieuwe generatie motoren zal de balans tussen rijplezier en benzineverbruik opnieuw gaan optimaliseren. Toekomstige MINI-modellen zullen als eerste zowel drie- als viercilindermotoren gebruiken die niet alleen een breder spectrum aan prestaties bedienen maar ook nieuwe maatstaven zetten op het gebied van vermogen, prestaties, comfort en betrouwbaarheid. De kwaliteit van de nieuwe motoren is het resultaat van de unieke expertise van de BMW Group op het gebied van aandrijftechnologie. Door het merk- en modelspecifieke ontwerp hebben ze de karakteristieken die van een MINI verwacht worden.

De nieuwe, wederom transvers geplaatste motoren zijn lichtgewicht en voldoen aan de EU6 uitstootstandaard. Krukas en cilinderkop zijn van aluminium. Bij de marktlancering presenteert MINI een 136 pk 1,5-liter driecilinder en een 192 pk 2,0-liter viercilinder. De driecilinder heeft een maximum koppel van 220 Nm bij 1.250 rpm, maar dit aantal kan kortstondig worden verhoogd naar 230 Nm met een overboost functie. Hetzelfde is mogelijk voor de viercilinder, waarbij 280 Nm tijdelijk geboost wordt naar 300 Nm.

De ontwikkelingen op het gebied van aandrijftechnologie worden gekarakteriseerd door constante doorontwikkeling op basis van betrouwbare ontwerpprincipes en de integratie van innovatieve technologie. Op het gebied van ontwerp en de coördinatie van alle chassisvarianten zullen de MINI-ontwikkelaars sportief, lichtvoetig rijgedrag blijven benadrukken.

MINI zal ook voor de eerste keer elektronisch instelbare dempers introduceren. De elektronische bediening van de demperkleppen maakt het mogelijk om de respons op oneven wegoppervlakken aan te passen. Twee karakteristieke instellingen zullen beschikbaar zijn voor de aanpassing van de dempers, en deze worden geactiveerd door het overhalen van een schakelaar. Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van de bestuurder is er de keuze tussen een sportieve instelling van de aandrijflijn of een meer gebalanceerde en comfortabele instelling.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.