Per 1 juli heeft Rijkswaterstaat een aantal digitale informatieborden, verkeerslichten en camera’s boven en langs de weg uitgezet. Op termijn worden zij ook weggehaald.

Hiermee wordt er vooral bespaard op de kosten voor onderhoud en vervanging. Rijkswaterstaat werkt met onder andere grotere en langlopende contracten voor beheer en onderhoudswerkzaamheden en maakt beter onderscheid in het beheer- en onderhoudsniveau op basis van de intensiteit van gebruik. Minder digitale borden, verkeerslichten en camera’s boven en langs de weg betekent bovendien een lager energieverbruik en daarmee minder milieubelasting.

Op plaatsen waar digitale borden nodig zijn voor bijvoorbeeld route- en reistijdinformatie, blijven ze gewoon werken, maar actieve communicatie bij werkzaamheden zal verminderen. Verkeerslichten en camera’s boven en langs (snel-)wegen zijn uitgeschakeld omdat zij bijvoorbeeld door de aanleg van extra rijstroken geen toegevoegde waarde meer hebben. Daarnaast worden de bermen minder gemaaid, worden de voorzieningen voor schippers minder onderhouden, wordt er gesneden in de voorzieningen voor dynamisch verkeersmanagement en worden de tijden waarbinnen aan de weg gewerkt mag worden verruimd.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het effect op het milieu is volgens mij behoorlijk ondergeschikt als ik dit artikel mag geloven. De portemonnee van Rutte is gemaakt van uienleer en en moet dus nodig bezuinigd worden. Dat het ook nog een besparing oplevert voor het milieu is leuk meegenomen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.