De publieke oplaadpunten van stichting e-laad functioneren steeds beter. Gemiddeld worden er minder storingen gemeld en neemt de tijd dat palen voor 100 procent functioneren toe.

Dit blijkt uit data van stichting e-laad verzameld over het jaar 2012.

Defecten nemen af
Het aantal publieke oplaadpunten van stichting e-laad is het afgelopen jaar gegroeid van 1.143 tot 2.314. Dat betekent dat het bestand aan palen waarvoor e-laad beheer en onderhoud verzorgt ook flink is toegenomen. De stichting houdt statistieken bij over de prestaties van de palen, en daaruit blijkt dat ze steeds minder defect zijn. Zo daalt het percentage transacties waarover een storing is gemeld. Die storingen komen binnen via het storingsnummer op de palen en worden opgevangen door de ANWB Alarmcentrale.

laadpalen-functioneren-steeds-beter

De ANWB handelt sinds juni 2012 de storingsmeldingen op de publieke oplaadpunten van stichting e-laad af. Samen met de ANWB onderzoekt stichting e-laad de mogelijkheden om haar serviceverlening verder te optimaliseren.

Uptime stijgt
Ook de ‘uptime’ van laadpunten is in 2012 gegroeid, van 88 procent naar 98 procent. ‘Uptime’ is de tijd dat de laadpunten verbonden zijn met het backoffice-systeem. ‘Downtime’ is de tijd dat de verbinding tussen een laadpunt en het backoffice is verbroken. Dit kan onder andere worden veroorzaakt door het wegvallen van de telecommunicatie of de netspanning vanwege een stroomstoring. Indien de laadpaal zijn communicatie met het backoffice verliest, is deze in de meeste gevallen nog steeds beschikbaar voor het opladen van elektrische auto’s (tenzij de stroom is uitgevallen).

Aanrijbeveiliging
Stichting e-laad zegt er naar te streven om de uptime nog verder te verhogen in 2013. Dit doet e-laad onder andere door het plaatsen van aanrijbeveiligingen, het verbeteren van bestaande laadpalen en het adviseren van fabrikanten bij de ontwikkeling van nieuwe laadpalen. Daarnaast wordt de dekking van het landelijke telecommunicatie netwerk scherp in de gaten gehouden om ervoor te zorgen dat de laadpunten voldoende bereik hebben.

Veel storingen in het begin
Wanneer we naar de cijfers voor de verschillende merken palen kijken, dan zien we dat er een leereffect optreedt. In het begin leiden nieuwe modellen vaak tot relatief veel storingen maar na verloop van tijd daalt dat percentage. Hierdoor gaat de forse toename in het aantal laadpunten gepaard met betere prestaties.

Lees ook: Stichting e-laad op zoek naar laadpalenleverancier


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Goed, ook mooi te zien dat de winter geen effect heeft.

@jehannus: Geen probleem! Mijn collega heeft met de vorst gewoon prima staan laden bij de palen.

Probleem was eerder de stekker van de Tesla Roadster. Die is van metaal en vocht daar op liet hem wel eens aan de auto vast vriezen…

Gelukkig is het bij de Model S van plastic 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.