TDI-blok
Drastische maatregelen die tot een schonere leefomgeving moeten leiden.

Al jarenlang heeft Duitsland vrij omvangrijke milieuzones, maar dat lijkt weinig zoden aan de dijk te zetten, ondanks de invoering van de verplichte milieusticker Duitsland. De luchtkwaliteit blijft matig. Duitsers hebben een stevige voorkeur voor de auto, daarbij geholpen door de vele Autobahnen die haast tot in de stadscentra door lijken te lopen. Eenmaal daar aangekomen is parkeergelegenheid in de vorm van een Parkhaus of Tiefgarage nooit ver weg. Logisch dus dat er veel kilometers gemaakt worden.

Dat kan niet blijven duren. De leefomgeving moet wat aangenamer worden, de boel moet schoner en de auto mag best wat minder omnipresent zijn. Eerder werd al bepaald dat steden naar eigen inzicht milieumaatregelen mogen nemen en bepaalde voertuigen toegang tot de stadscentra kan worden ontzegd. Dat gebeurt dan ook, bijvoorbeeld in Hamburg. Vooral diesel moet het ontgelden, want alleen met een dieselauto die voldoet aan de Euro 6-norm valt nog overal te komen. Dat is iets dat in meer Duitse steden valt terug te zien.

Waar het rijverbod eerst beperkt bleef tot stadscentra, neemt dat allengs toe. Ook in het Ruhrgebied worden de milieuzones groter en wordt aan steeds meer voertuigen de toegang ontzegd. De meest draconische maatregel wordt genomen in Essen. De rechter heeft daar goedkeuring gegeven aan de nieuwe milieuzone. Dat blijft niet beperkt tot een groot deel van de stad, maar daaronder valt ook de snelweg A40. Dat kan met recht een hoofdader worden genoemd.

Dat betekent dat niet alleen bezoekers van de stad worden getroffen, maar ook het langeafstandsverkeer. Voor de gemiddelde forens, of degene op doorreis is dit ronduit onhandig. Vanaf juli 2019 zijn er in desbetreffende milieuzone alleen nog dieselauto’s welkom die ten minste voldoen aan de Euro 5-norm, vanaf september moet zelfs worden voldaan aan de Euro 6-norm.

Er mag worden gevreesd voor massale export van uit de gratie geraakte, nog vrij jonge auto’s op diesel. Die niet zelden in Nederland zullen belanden. Dat belooft weinig goeds voor onze eigen steden.

Het begint nu ook echt tijd te worden dat Duitse autofabrikanten eens met overtuiging overstappen op de productie van elektrische auto’s. (Via: rp-online.de)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.