Milieudefensie begint een rechtszaak tegen de overheid vanwege het afschaffen van de 80-kilometerzones op de stadssnelwegen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Vandaag werd namelijk bekend dat de snelheidsverhoging niet wordt teruggedraaid.

Onzorgvuldig
De Milieuorganisatie toonde naar eigen zeggen in een bezwaarschrift bij Rijkswaterstaat aan dat het ministerie van infrastructuur en milieu onzorgvuldig is omgesprongen met het berekenen van de extra luchtvervuiling die door de snelheidsverhoging tot stand komt. Desondanks draait het ministerie het besluit niet terug. Daarom stapt Milieudefensie naar de rechter, laat de organisatie vandaag weten.

“Minister Schultz springt onzorgvuldig om met de gezondheid van duizenden burgers die ongezond vieze lucht inademen, een prestigezaak waar omwonenden en automobilisten niks mee opschieten,” aldus een woordvoerder van Milieudefensie. “Door gegoochel met cijfers en verkeersmodellen is de impact op de luchtkwaliteit veel te laag ingeschat. Maar mensen ademen de echte uitstoot van uitlaatgassen in.”

Uit een onderzoek in opdracht van Milieudefensie zou blijken dat het ministerie een ongeschikt rekenmodel hanteerde om de luchtverontreiniging op de A10 in Amsterdam in kaart te brengen. Zo wordt er in het model geen rekening gehouden met de bebouwing rond de snelweg die de verspreiding van luchtvervuiling tegenhoudt. De concentratie fijnstof en stikstofdioxide is dan ook veel hoger dan berekent. Bij de A13 in Rotterdam verdwijnen er in de verkeerscijfers van het ene op het andere moment duizenden auto’s en vrachtwagens. Daarnaast zijn de rekenmodellen jarenlang niet herijkt.

Verschil meten en rekenen
Op meetlocaties van de GGD, DCMR en de RIVM langs de stadssnelwegen waar luchtvervuiling daadwerkelijk wordt gemeten, blijkt de vervuiling ook hoger dan de berekeningen.

Milieudefensie: “Als verkeersminister Schultz niet wil kijken naar de werkelijke vervuiling, met alle gezondheidsproblemen voor omwonenden van dien, dan moeten we dat afdwingen via de rechter.”


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Je Kunt ook lekker niet in de stad aan de snelweg gaan wonen.
De flats zijn daar eerst door allerlei woningbouw verenigingen ongeveer op de snelweg gebouwd. En nou met het verkeer een beetje oprotten..
Als die mens en nou eens nadenken waar ze gaan wonen?

Ik rijdt dagelijks over de a10, en sinds het weer 100 is staan er niet meer files, eerder minder.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.