Het afschaffen van de 80-kilometerzones moet ingaan op 2 juli, maakte de overheid onlangs bekend via de Staatscourant. Milieudefensie is het daar niet mee eens en zal bezwaar maken tegen het verhogen van de maximumsnelheid op deze trajecten. Door het verhogen van de snelheid neemt de concentratie van juist die stoffen toe die schadelijk zijn voor de gezondheid, meet de milieuclub. Het gaat dan vooral om elementair koolstof en ultrafijnstof.

“De minister roept dat de snelheidsverhogingen wel kunnen omdat auto’s schoner zijn geworden de afgelopen jaren, maar feit blijft dat de uitstoot toeneemt bij hogere snelheden. Het gaat om dichtbevolkte gebieden waar de lucht door deze maatregelen onnodig viezer en ongezonder wordt“, aldus Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie. “Om automobilisten enkele seconden tijdswinst te gunnen, offert de overheid de gezondheid van omwonenden op.”

Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben zich in het verleden al uitgesproken vóór het behouden van de 80-kilometerzones. Stumpe: “Wij roepen deze gemeenten op om zich opnieuw hard te maken voor de kwaliteit van de lucht die hun bewoners inademen en ook bezwaar aan te tekenen.” Daarnaast staat Milieudefensie burgers bij die bezwaar willen maken.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik vraag me nog altijd af hoeveel het uit maakt met de uitstoot op basis van je snelheid.

Als ik bijvoorbeeld 50km/u rijd bij 2200 toeren of 80km/u bij 2200 toeren, dan is de uitstoot toch hetzelfde?

Het enige probleem wat je krijgt als je de 80km zones afschaft is dat het gevaarlijker kan zijn als je geen kant op kan bij nood situaties. Maar ik weet niet hoe die wegen eruit zien waar nog een 80km zone is.

@Larrs: Onder de 80km/h loopt een auto niet altijd efficiënt, maar 80 a 90 is de beste snelheid om mee te rijden. Je zit dan nog onder het punt waar luchtweerstand de grootste factor wordt en dat merk je wel degelijk in de uitstoot.

@widodh: En dat hangt dan weer af van de auto die je rijd. Een kleine auto met een naaimachientje met weinig vermogen kan vaak zonder enig probleem al 60 in z’n 5 rijden en wordt daarna alleen onzuiniger. Voor krachtigere auto’s ligt dat anders. Die hebben voor de hoogste versnelling vaak een hogere snelheid nodig om de kracht te kunnen leveren. Die rijden in z’n 6 misschien pas lekker vanaf bijv. 100 km/uur en rijden dan 80 in z’n 5 Dan kan het inderdaad zijn dat 100 in z’n 6 zuiniger is dan 80 in z’n 5.

@stropdas: Geen enkele auto wordt boven de 100 zuiniger dan deze bij 80 rijd. De luchtweerstand zorgt daar wel voor.

Ik zou ook niet weten welke auto geen 80 in zijn 6 kan rijden.

Ik heb een M5, die kan bij de 70 al prima in zijn 6, ook de E350 CDI van mijn collega loopt bij de 80 in zijn 6.

80 a 90, misschien tot 10 is de meest efficiënte snelheid voor een auto, daar boven wordt het alleen maar slechter qua verbruik.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.