Europese autofabrikanten zijn goed op weg om de Europees afgesproken doelen voor het verlagen van de CO2-emmissies van nieuwe auto’s in 2015 te halen, blijkt uit onderzoek van de Europese duurzame mobiliteitskoepel Transport & Enviroment. Voor het eerst doen Europese fabrikanten het beter dan de Aziatische producenten. Het gemak waarmee de normen voor 2015 worden gehaald laat zien dat de normen voor 2020 een stuk strenger kunnen, zo merkt Milieudefensie direct op.

Geen technische innovaties
“Het is positief dat Europese fabrikanten de 2015 normen met gemak lijken te halen,” aldus Ivo Stumpe van Milieudefensie, maar er is ook kritiek. “De industrie verzet zich met hand en tand tegen de eis voor zuinigere auto’s, maar als een slap compromis is bereikt halen ze die eis met gemak, zonder echte technische innovaties. Bovendien is een fors deel van de winst slechts winst op papier. In de praktijk blijken auto’s altijd meer te verbruiken dan in de test. Daar heeft niemand wat aan, het milieu niet en de consument ook niet.”

Lat kan hoger
Hij vervolgt: “We zien wel dat de Europese eisen werken. Nu is het nog zaak goed te testten en de fabrikanten niet teveel ‘af te laten dingen’ op de broodnodige vermindering van co2-uitstoot.” Volgens Milieudefensie laat de goede prestatie op korte termijn zien dat de lat best wat hoger kan.

Het rapport van Transport & Enviroment staat hier.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.