Plug & play-laadplein
Het is een ergernis, wachten op een laadpunt terwijl het levermoment van de stekkerwagen angstaanjagend dichtbij komt. Want hoe moet je dan opladen?

De oplossing voor publieke laadpunten komt bij Enpuls (onderdeel van Enexis) en Allego vandaan. Ze bieden een plug & play-systeem, waarmee het aantal beschikbare laadpalen makkelijk uit te breiden valt. Bij de plaatsing van de eerste palen is al voorzien in voldoende capaciteit voor nieuwe laadpalen. Daardoor kan er binnen twee weken een nieuwe laadpaal worden geplaatst. Dat is erg rap.

Het plug & play laadplein is vooralsnog voorbehouden aan de wijk Haverleij in ’s Hertogenbosch. Daar zijn in totaal vier laadpleinen te vinden, die nu elk vier laadunten hebben. Als er een grotere behoefte aan laadmogelijkheden is, kan er worden uitgebreid tot 12 laadpunten per laadplein.

Zo kan iedereen laden en blijven burenruzies uit. Hoewel een ruime aanwezigheid van laadpunten voor de plugin-hybriderijder niet het sterkste signaal is om de auto te verplaatsen, als die na een paar uurtjes weer vol zit. Dat zou best eens tot wat ergernis kunnen leiden bij de eigenaar van een volledig elektrische auto. Als die thuiskomt na een dag die eigenlijk toch al te lang was en op werkelijk alle beschikbare laadplaatsen een plugin-hybride ziet staan. Maar laten we niet overal beren op de weg zien.

Slim opladen behoort tot de mogelijkheden. Wanneer er verschillende auto’s staan te laden en de stroombehoefte groot is, zal de laadsnelheid worden aangepast. Bovendien kan er worden gekeken naar het moment waarop de auto’s worden opgeladen. Het is uiteraard gunstiger om dat in de daluren te doen. In de toekomst kan er een directe koppeling gemaakt worden tussen zonnepanelen en het laadplein, zodat vooral plaatselijk opgewekte energie wordt gebruikt voor het opladen van de geparkeerde auto’s.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.