Tesla Model S
Binnenkort kunnen Model S-bezitters updaten naar firmware 7.0. In deze update wordt de nieuwe Autopilot functie toegevoegd.

Iedere Model S-rijder kan reikhalzend uitkijken naar aanstaande donderdag. Het Amerikaanse merk stelt dan de nieuwste software update beschikbaar die autonome functies met zich meebrengt.

De elektrische auto is, mits de situatie veilig bevonden wordt door de computer, met de nieuwe versie in staat om zelf van rijbaan te wisselen. Ook krijgt de reeds bestaande slimme cruise control een update. De vernieuwde versie zorgt hier ook voor een stukje autonoom rijden en creëert zelf een veilige afstand op je voorganger. De camera van de Model S is niet altijd in staat om de belijning te herkennen, dus zul je wel zelf moeten blijven opletten. Het systeem berekent hoe de situatie is op dat moment en anticipeert hierop, door een seintje te geven aan de bestuurder. Verder wordt het mogelijk om de elektrische sedan zichzelf in te laten parkeren. CEO Elon Musk zegt wel dat je de nieuwe mogelijkheden moet zien als een assistent. Verwacht dus geen autonoom werelwonder met de nieuwe update.

De Amerikaanse autofabrikant heeft de afgelopen maanden flink getest met de software. De verwachting is dan ook dat de update vlekkeloos zal werken. Musk benadrukt wel dat je in de auto blijft zitten als je de automatische parkeerfunctie gebruikt. Een volledige autopilot parkeerfunctie komt pas in firmware 7.1.

Update: Inmiddels is 7.0 uitgerold in de VS en is de eerste reactie-video verschenen!


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Ook krijgt de cruise control een update. De vernieuwde slimme versie houdt zelf een veilige afstand op je voorganger.”

Volgens mij mis je hier de essentie. Deze functionaliteit had de auto al. Met de nieuwe update zal de auto zelf ook sturen op de snelweg. Dus cruise control aan, snelheid instellen alsmede de te houden afstand tot voorgangers, en de auto zal vervolgens zelfstandig rijden, maar zal indien dit onvoldoende veilig blijkt (camera kan de belijning niet identificeren etc), dan zal de auto aangeven dat de bestuurder zelf de controle moet overnemen.

Tot slot kan de auto “zelf” van rijstrook wisselen. Dat wil zeggen, als de gebruiker van rijstrook wil wisselen, en zelf in de spiegels heeft gekeken, hoeft de bestuurder enkel de richtingaanwijzer aan te raken. Indien er dan alsnog auto’s in de dode hoek blijken te zitten, zal de auto daarop een melding geven en de actie staken.

@pramm: Dank voor je reactie. Ik heb het artikel aangevuld met je opmerkingen!

@rubenpriest: het verhaal klopt helaas nog steeds niet helemaal. De auto kan straks zelfstandig rijden op de snelweg (waarschijnlijk ok op 80 km wegen met duidelijke belijning). Dus ook sturen van bochten etc gaat vanzelf. Enkel als de camera de belijning niet goed kan volgen (ontbreken of slechte kwaliteit) moet de gebruiker het stuur weer over nemen.

De technologie interesseert me wel, maar ik zie er niet echt de meerwaarde van in om van rijstrook te wisselen met de richtingaanwijzer i.p.v. met het stuur. Dode hoek sensor zal in beide gevallen een waarschuwing geven en de bestuurder moet steeds een handeling stellen.

De overige functies zijn ook niet zo speciaal (adaptieve cruisecontrol, park assist). Wel cool dat het gewoon via een internet update kan.

“Iedere Model S-rijder kan reikhalzend uitkijken naar aanstaande donderdag. Het Amerikaanse merk stelt dan de nieuwste software update beschikbaar die autonome functies met zich meebrengt.”

Iedere Model S rijder krijgt autonome functies?

Ruben ruben ruben. Nee echt. De Model S versies (sinds 2012 op de markt en veelvuldig verkocht, incl. de mijne) van voor September 2014 hebben al die sensoren helemaal niet aan boord. Dus dat gaat echt niet werken. Really, it won’t. It can’t.
Hoe wil je de afstand tot de auto voor je bepalen als je helemaal geen radar / ultrasoon sensoren etc. hebt.

De complete sensor-suite is eerst vanaf September 2014 ingebouwd. Sindsdien heeft elke Model S en Model X die suite aan boord.

Het is weer een journalistiek- / recherche-hoogtepunt dit artikel…

Voor de mensen die niet snappen waarom *slechts* zaken zoals autonome rijbaanwissel etc. geimplementeerd zijn en de rest niet: heel simpel: regelgeving/wetgeving. Een volledig autonome auto is technisch al mogelijk maar het mag gewoon niet.

Wetsontwerpers, fabrikanten en verzekeringsmaatschappijen hebben nog geen antwoord op bv. de vraag “wie is de schuldige” als een auto in auto-mode een ongeluk veroorzaakt. Is het de bestuurder of de fabrikant? Wie is verantwoordelijk / aansprakelijk? Ze zijn er nog niet over uit (maar mensen in de comments weten het natuurlijk al wél…)

Voor mensen die een “demo” willen zien: op Jijbuis en op Teslarati staat een video van een Model X die volledig zelfstandig rijd op de snelweg. Als de bestuurder (aansprakelijkheidskwestie) van baan wil wisselen, is een tap tegen de betreffende handle voldoende. Verder rijd de auto volledig “hands free”.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.