Opladen
Vlaanderen is Europa’s grootste uitstoter van vervuilende emissies zoals bijvoorbeeld fijnstof. Om de luchtkwaliteit te verbeteren en de impact van het verkeer op het klimaat te reduceren streeft de Vlaamse regering naar een groener wagenpark.

Daarom zijn er drie maatregelen bedacht. De eerste maatregel, de vergroening van de autofiscaliteit, werd reeds goedgekeurd. Tijdens de ministerraad van de Vlaamse Regering van 30 november 2015 zijn nog twee extra maatregelen genomen, namelijk de zero emissie bonus en de uitbouw van laadinfrastructuur.

De uitbouw van laadinfrastructuur moet de gebruikers van elektrische voertuigen verlossen van de zogenaamde ‘range anxiety’, de vrees om de elektrische auto niet op tijd te kunnen opladen. De zero emissie bonus zorgt ervoor dat bij aankoop de kloof tussen een conventioneel voertuig en een emissievrij model kleiner wordt. Deze maatregel stimuleert potentiële kopers van een nieuw voertuig richting de emissievrije optie.

Dan is er de zero emissie bonus, een soort korting op de aanchaf van een emissievrije auto. In Vlaanderen werden vorig jaar 1.287 elektrische voertuigen verkocht, 0,05 procent van het totaal aantal verkochte auto’s. Wanneer we enkel particulieren in beschouwing nemen dan waren dit slechts 85 modellen in 2014. Het doel van deze bonus is om dit aantal op te krikken. Met deze maatregelen streeft de Vlaamse regering naar 60.000 elektrische auto’s en 5.000 extra laadpalen tegen 2020.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Vlaanderen is een vies diesel gebied. Mede daarom zijn de binnensteden zo zwart geworden van de luchtvervuiling. En nu pas eindelijk eens wat doen? Too little, too late

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.