Audi trein
De trein is een plug-in hybride en rijdt op rails rond de thuisbasis van Audi; Ingolstadt.

De trein levert 1000 pk en vervangt het vorige exemplaar die voor Audi over het rails denderde. De Duitse autofabrikant vervoert onder andere zijn modellen met deze trein, en pleit op deze manier voor schonere luchtkwaliteit in de stad.

De route bestaat uit een 18 kilometer lange rails, waar elke dag 15 treinen over rijden. Naast modellen vervoeren ze onder andere ook motoren, versnellingsbakken en losse onderdelen.

Tijdens pauzes wordt de batterij opgeladen met CO2-neutrale elektriciteit. Tijdens de diensten wordt hij geladen door de dieselmotor van de loc. De hybride locomotieven zijn aanzienlijk stiller dan conventionele exemplaren en bovendien is hun CO2-uitstoot 50% lager. Bij Audi leidt dat tot 60 ton minder CO2-uitstoot per jaar.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

18 kilometer maar? Dan moet het aanleggen van een simpele bovenleiding toch ook wel te overzien zijn? Of willen ze maar al te graag bewijzen dat de plug-in hybride aandrijving nog wel een toekomst heeft..

Als ik me niet vergis zijn veel vracht-locs al vele jaren electrisch (vanwege het koppel) en wordt de stroom gegenereerd door de dieselmotor(en).
Dit is dus het zelfde met als toevoeging een batterij en een stekkert. Een soort “Toyota Prius Locomotiefke”.

Bravo.

Was een volledig elektrische niet haalbaar? Waarschijnlijk niet, want ze zullen dat ook wel uitgepluisd hebben…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.