BMW i8 aan het opladen
In Nederland zijn EV’s al razend populair, met dank aan de subsidie, maar in Duitsland gaat het toch niet hard genoeg.

Duitsland heeft als doelstelling om 1 miljoen elektrische voertuigen op de wegen te hebben in 2020, maar dat blijken er tot nu toe pas 24.000 te zijn. Dit komt deels doordat subsidies in Duitsland geen doorgang konden vinden. Vorig jaar werden er 7.600 (deels) elektrische auto’s verkocht in Duitsland. In buurland Frankrijk, dat wel subsidies verstrekt, werden in dezelfde periode al 14.400 elektrische/hybride auto’s verkocht.

Reden genoeg voor Angela Merkel om met nieuwe plannen te komen om de elektrische auto in Duitsland te stimuleren. In de plannen die zijn aangekondigd staat onder andere dat kopers van een volledig elektrische auto of plug-in hybride van extra voordelen genieten. Enkele voordelen die al benoemd worden zijn gratis parkeren en de mogelijkheid om busbanen te gebruiken.

Waar de Franse en Japanse autofabrikanten een voorsprong hadden, zal Merkel nu ook de Duitse auto-industrie pushen om met meer elektrische voertuigen te komen. Enkele Duitse voorbeelden zijn natuurlijk de Audi A3 E-tron, BMW i3 en de BMW i8, maar dit zullen er beduidend meer moeten worden. Eind 2014 zijn er 17 (deels) elektrische modellen beschikbaar, daar komen er volgend jaar waarschijnlijk nog eens 12 bij. Daarnaast schreven we gisteren over het nieuws dat de Duitse fabrikanten hard werken aan het aanbod van plugin-hybride voertuigen, dat komt dus mooi uit.

Fotocredit: Autojunk.nl


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

edit: – Thanks, fixed! –

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.