E350e
Daimler zal de komende twee jaar ruim 7 miljard euro gaan investeren in groene technologie.

Mercedes wil van ieder model een elektrische variant. Dit kan in de vorm van zowel een plug-in hybride, als een waterstof of zelfs een volledig elektrisch model. Dit jaar zullen we nog kennis maken met de GLC Coupé 350e 4MATIC en de E350e. In 2017 komt de S500e met doorontwikkelde lithium-ion accu’s aan boord. Volgens Mercedes kan deze S zo’n 50 kilometer volledig elektrisch toeren. Op dit moment heeft het merk met 13 modellen het grootste aanbod hybrides. Mercedes zegt de markt op grote schaal te willen bedienen door alle bekende aandrijflijnen mee te pakken op haar modellen. Van diesel tot plug-in hybride en van benzine tot waterstof.

De GLC F-Cell zal in 2017 de eerste brandstofcelauto met plug-in hybride technologie zijn van de Duitsers. De F-Cell krijgt een 9 kWh lithium-ion accu aan boord zodat deze ook kan stekkeren. Mercedes spreekt over een theoretische actieradius van 500 kilometer. In totaal investeert Daimler 14,5 miljard in ontwikkelingen waarvan dus de helft in groene technologie. 5,4 miljard euro is van dit bedrag gereserveerd voor personenauto’s van het concern, zegt prof. dr. Thomas Weber, bestuurslid van Daimler AG. “Stap voor stap zullen we alle Mercedes personenauto’s elektrificeren.”, aldus Weber.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Niet op een paard wedden. Doen ze slim!

Ah ja joh… doe maar schoon.

Ik heb hier toestemming van mijn vrouw om een E klasse hier mijn oude XJ te doen vervangen.

Mooi om te zien dat Mercedes ook weer waterstof oppakt,
Europa heeft daar altijd een voortrekkersrol in gehad, maar de laatste tijd komen koreanen en Jappen met steeds meer productiemodellen.

@martinus: ik heb het meerdere keren gelezen en zowaar het staat er echt: jappen. Je luister zeker ook naar 100%nl en je vrouw is van het corpulente boerinnentype waardoor je sweekends en in den vakantie thaise dametjes van plezier pleziert… Zomaar een gdachte.

Ben benieuwd wat het gewicht wordt van een accu+brandstofcel. Dat kan best is een hele interessante ontwikkeling zijn tegen range anxiety.

@flutterby: mits dat er infrastructuur voor is natuurlijk

@flutterby: Dit valt nog best mee. Die Hyundai ix 35 en Toyota murai hebben al zo’n constructie. Vooral om remenergie op te slaan

Dat is mooi, toch?

Vind ik niet leuk.

@bmwe46csl: Niets zo mooi als de koppelcurve van een EV.

50 km electisch is een beetje magertjes voor in een taxi, niet?

Maar dat je nu alle modellen ook electrisch aanbiedt; ach; als je de technologie in huis hebt en je gebruikt onderstellen waarbij rekening is gehouden om het electrische gedeelte erin te stoppen, dan heeft dit wel zin ja.

Die 50km electrisch + kleine benzine motor voor een gemiddeld PiH slagschip van 2000 kg, daar kan ik nog altijd weinig mee.
Zodra de luxe makers met een 3.0 diesel + 100km (of meer) komen, dan koop ik er geheel vrijwillig eentje.

@gregorius: Bah diesel, dat is geen brandstof voor de toekomst.

@martinus: maar ik wil ook geen auto voor de toekomst, ik wil een auto voor nu.
Ik heb km’s die ik moet rijden en als ik 100k voor een auto uitgeef, wil ik die relaxed kunnen rijden.
Ik wil best groen rijden; maar ik heb geen laadpaal naast de deur. En als ik eens per week wel die 300 of 500 km moet rijden wil ik geen 4×4-E-station met een 2.0 voort-stuwen. Dan ben ik al mijn voordeel van de rest van de week kwijt!

@gregorius: volgens mij heb je tegenwoordig ook niks meer te klagen met een 2.0. Ook daarmee ga je ver over de 200 pk, dat zou toch genoeg moeten zijn op de snelweg. Voor je steile oprit heb je dan immers nog het koppel van de elektromotor die de brandstofmotor kan assisteren.

@gregorius: Precies, ik wacht op een 5-serie met zes-in-lijn hybride. Op benzine dan. (Ja ik ken de ActiveHybrid maar dat was het toch net niet).

@gregorius: de Volvo V60 is ik mijn ogen nog de meest “leuke” 285 PK 5cyl en mag 1800KG trekken

Ze zetten groot in met de helft van het totale budget.

@pinut187: achja op design besparen ze want het S-klasse design passen ze toe op alle modellen

Blijf aub de 6/8 cilinders bouwen

Mercedes melkt haar modellen uit

Mercedes-Benz GLC Coupé 350e 4MATIC. Goede naam, lekker kort ook.

Elektrische amg

De type aanduidingen op de achterkant worden ook lekker kort 😁

Ik zou best eens een volledig elektrische AMG willen zien. Benieuwd wat AMG ervan zal maken. Immers de baas van Polestar ziet het best zitten om in de toekomst volledig elektrische Volvo’s aan te pakken. Dus Mercedes maken die handel.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.